blckbx today #96: Energietransitie EUtopie | LinkedIn verhindert wetenschappelijk debat | Vredesmanifest

• vrijdag 4 november 2022
  •  Energietransitie EUtopie | LinkedIn verhindert wetenschappelijk debat | Vredesmanifest

ZIE HIER de uitzending

De energietransitie zoals de EU die wil met volledig elektrisch vervoer in 2035 en een volledig elektrische energievoorziening in 2050 is onmogelijk. Er is namelijk niet voldoende capaciteit beschikbaar in de mijnbouw om alle (zeldzame) metalen te winnen voor batterijen, elektromotoren, windturbines en zonnefarms. De Andere Krant lanceert morgen het 'Vredesmanifest'. Hierin roept de krant de Nederlandse bevolking op om eisen te stellen aan de regering wat betreft de oorlog in Oekraïne. Dat en meer in blckbx today

Vrijdag 4 november 2022

In de uitzending van vanavond onder andere:

- De energietransitie zoals de EU die wil met volledig elektrisch vervoer in 2035 en een volledig elektrische energievoorziening in 2050 is onmogelijk. Er is namelijk niet voldoende capaciteit beschikbaar in de mijnbouw om alle (zeldzame) metalen te winnen voor batterijen, elektromotoren, windturbines en zonnefarms. Dat stelt mijnbouw-expert Simon Michaux. Rypke Zeilmaker interviewde hem en licht de pijnpunten toe.

- De Andere Krant lanceert morgen het 'Vredesmanifest'. Hierin roept de krant de Nederlandse bevolking op om eisen te stellen aan de regering wat betreft de oorlog in Oekraïne. Onderdeel hiervan is het stoppen met wapenleveranties en sancties, vanwege de destructieve gevolgen. Binnen het maatschappelijke debat lijken deze gevolgen te weinig aandacht te krijgen. Andere Krant-journalist Maurice van Ulden praat ons vanavond bij.

- De Deense professor Volksgezondheid Christine Stabell Benn schreef onlangs een publicatie over coronavaccinaties, met het verzoek op reacties en aanvullingen vanuit de wetenschap. Wetenschapsonderzoeker Karianne Boer, geaffilieerd aan het 'fundamental rights research centre' van de Vrije Universiteit Brussel, antwoordde met een analyse die viraal ging op LinkedIn. LinkedIn verwijderde vreemd genoeg haar publicatie én haar hele LinkedIn-profiel, met ruim 1000 publicaties. Vanavond doet ze bij ons haar verhaal.

- Uitgelichte artikelen van de Andere Krant

Desk: wetenschapsonderzoeker Karianne Boer, journalist Maurice van Ulden en wetenschapsjournalist Rypke Zeilmaker

Presentatie: Anne Willemsen

Stel jouw vraag vooraf en LIVE tijdens de uitzending!

Kijkersvragen kunnen via onze Telegram ingestuurd worden. Redactrice Jasmijn Beekers gaat daar door de vragen heen en wie weet komt jouw vraag dan in de uitzending! Wil je dat we jouw kijkersvraag zien? Volg ons op Telegram en stel je vraag: https://t.me/blckbxtv

Iedere maandag, woensdag en vrijdag LIVE om 19:00 uur

Het nieuws belicht vanuit het oogpunt dat je van blckbx gewend bent, diepgravend en kritisch. Dat is wat je van blckbx today kan verwachten. Onder aanvoering van Flavio Pasquino verzorgt het team van redacteuren, de webredactie, video editors, de regie en de techniek drie keer in de week dit unieke live actualiteitenprogramma. Hierbij zal geen enkel onderwerp geschuwd worden en streven wij ernaar om de nodige balans aan te brengen in het brede medialandschap.

blckbx today is iedere maandag, woensdag en vrijdag LIVE te zien op blckbx.tv om 19:00 uur. Heb je de uitzending gemist of wil je op een later moment blckbx today terugkijken? blckbx today is na afloop altijd terug te kijken via blckbx.tv.

Kijken dus en deel blckbx today in jouw eigen omgeving!

Over Stichting blckbx

Blckbx is een stichting zonder winstoogmerk die wordt gefinancierd door donaties van haar eigen publiek. Voor de mensen, door de mensen en met de mensen: dát is waar blckbx voor staat.

Hoewel we zorgdragen om de kosten zo minimaal te houden, zijn er toch doorlopende kosten om gedegen en professionele content te maken. Denk hierbij aan de techniek, de regie, de redactie, de webredactie en het onderhoud van de studio. Om de continuïteit van blckbx te waarborgen, hebben we daarom jouw hulp nodig.

Als je deze uitzending waardeert en de urgentie van Nederlands grootste onafhankelijke nieuwsplatform inziet, dan nodigen we je van harte uit om ons te steunen. Alleen dankzij regelmatige donaties kunnen wij onafhankelijke content blijven produceren en onze reikwijdte vergroten, met als doel om de wereld beter te begrijpen. Voor de mensen, door de mensen en met steeds méér mensen.

Blckbx