Felle strijd tegen Forum voor Democratie ondermijnt de democratie

• vrijdag 4 november 2022
  • Categorie: , , ,
  • Het is een treurig schouwspel.

Felle strijd tegen Forum voor Democratie ondermijnt de democratie

Het radicalisme van Thierry Baudet en co leidt tot paniekreacties. Zelfs wordt al aangedrongen op een verbod van FVD. Maar zo’n ondemocratische maatregel maakt de rechtsstaat eerder zwakker dan sterker, schrijft Gerry van der List.

Het is een treurig schouwspel. Ooit maakte Thierry Baudet indruk als welbespraakte, erudiete intellectueel die boeiende boeken publiceerde en als veelbelovende politicus bij uitstek in staat leek in Nederland eindelijk eens een waardevolle conservatieve beweging van de grond te tillen. Maar hij raakte ernstig in de war.

FVDLees ook deze column van Geerten Waling: FVD nu zelf ongedierte dat knaagt aan de democratie

Baudet dweept nu met dictators, ziet overal enge reptielen opduiken en grossiert in complottheorieën, beledigingen en provocaties. Zijn Forum voor Democratie (FVD) toont zich vooral bedreven in het stoken en het veroorzaken van relletjes. En de achterban heeft de onaangename neiging vertegenwoordigers van het ‘partijkartel’ en de ‘MSM’ (mainstream media) te overladen met beschimpingen en zelfs bedreigingen.

Ophef over liquideren toont selectieve verontwaardiging

Dit veroorzaakt uiteraard ongemak en ongerustheid. En helaas ook paniekreacties. De gevestigde machten voelen de noodzaak om FVD fel te bestrijden en grijpen daarbij af en toe naar wapens die democratie en rechtsstaat eerder schade toebrengen dan sterker maken.

De voorbeelden zijn inmiddels legio. Zo krijgt Baudet een spreekverbod in de Tweede Kamer opgelegd omdat hij neveninkomsten niet zou hebben opgegeven en ziet hij het voltallige kabinet weglopen als hij een vrij onschuldige opmerking maakt over de universitaire achtergrond van een minister. De voorzitter van de Tweede Kamer en zeker ook de Eerste Kamer zien zich bovendien gedwongen FVD-leden om het minste of geringste af te kappen.

René van Rijckevorsel schreef in zijn wekelijkse taalrubriek over de betekenis van het woord liquideren: uit de weg ruimen op z’n Sovjets

Een recent relletje toont de selectieve verontwaardiging. Een bekende journalist roept op tv op Baudet te liquideren en een minder bekende journalist meent vervolgens een FVD-Kamerlid met een aperte leugen over de betekenis van het angstaanjagende woord ‘liquideren’ in het nauw te moeten brengen. Als deze Gideon van Meijeren vervolgens verhaal gaat halen, klagen journalisten en politici, inclusief de premier, steen en been over het zakken door een morele ondergrens. Niet van de journalistiek, maar van Forum voor Democratie.

Diversiteit blijkt slechts in beperkte mate gewenst

De indruk dat ongewenste opvattingen van hogerhand worden bestreden, neemt toe door de sancties tegen Ongehoord Nederland. De omroep heeft tot taak een volksdeel met rechtse opvattingen een platform te bieden en laat dus vertegenwoordigers en sympathisanten van FVD aan het woord. Maar als een Vlaamse politicus over omvolking spreekt zonder op de vingers te worden getikt, of als een presentatrice het woord ‘negers’ in de mond neemt om beelden in te leiden van agressieve donkere mensen, wordt het bestaansrecht van de omroep in twijfel getrokken. Diversiteit is blijkbaar slechts in beperkte mate en eenzijdige vorm gewenst.

Lees de bijdrage van historicus Job van den Broek op EW Podium Rechters moeten serieus kijken naar een partijverbod voor FVD

Politiek helemaal griezelig wordt het nu her en der onbezonnen pleidooien klinken voor een partijverbod. De Leidse hoogleraar Wim Voermans, die onlangs nog desinformatie verspreidde over de academische prestaties van een weledelzeergeleerde medewerkster van Ongehoord Nederland, bijvoorbeeld kan niet wachten op invoering van deze ondemocratische maatregel. Van de bazuin van de linkse kerk, het dagblad Trouw, kreeg hij de gelegenheid uit te leggen waarom het maatschappij ontwrichtende FVD moet worden ontbonden.

Linkse partijen mochten ook gevaarlijke ideeën verkondigen

Het is echter lastig aan te tonen dat een partij de maatschappij ontwricht. De CPN liep aan de leiband van Moskou en streefde naar een communistische heilstaat. De PSP wilde Nederland ontwapenen en de vrije markt afschaffen. Toch mochten deze linkse partijen hun gevaarlijke ideeën blijven verkondigen. Terecht. De vrijheid van vereniging en meningsuiting is immers een groot goed. Dat mag ook niet worden opgeofferd, omdat Baudet en co nu op opiniepagina’s voor bruinhemden en fascisten worden uitgemaakt.

Wat meer vertrouwen in het zelfreinigende vermogen van onze democratie is gewenst. Radicalisme hoeft niet per se met verboden en censuur te worden bestreden. Treed op tegen (oproepen tot) illegale acties, blijf redelijke argumenten en zakelijke informatie leveren en haal de schouders op over publiciteitsstunts: dat is de beste strategie. En dan kan worden gewacht op het moment dat het al flink aan populariteit inboetende Forum voor Democratie net zo in rook opgaat als de CPN en PSP.