Sjoemelt de CPNB met de stemmen? Geplaatst op 26 oktober 2022 door E.J. Bron

• woensdag 26 oktober 2022
  •  De NS Publieksprijs wordt dit jaar niet uitgereikt.

Sjoemelt de CPNB met de stemmen?

(Door: Wim van Schaik)

De NS Publieksprijs wordt dit jaar niet uitgereikt. Het zou volgens de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) onmogelijk geworden zijn een eerlijk verloop van de stemming veilig te stellen. Maar sjoemelt de Stichting zelf niet?

De Telegraaf pakt groot uit met “Streep door uitreiking NS Publieksprijs na gesjoemel met stemmen”. Compleet met tweets. Een hevig verontwaardigde Caroline van der Plas (BBB) blies dit incident met haar e-mailadres op alsof de Derde Wereldoorlog uitgebroken was: “Mensen stemmen met andermans e-mailadressen”. En cancelvrouwtje Sylvana Simons stelde zelfs een virtuele boekverbranding voor: “Diskwalificeren jullie auteur en boek even van deelname?”

Waar gaat het om? Er is gestemd vanaf e-mailadressen die niet toebehoorden aan de persoon die zijn stem uitbracht. Nu bestaat bij elektronisch stemmen altijd het gevaar van fraude. Een van de manieren om fraude tegen te gaan is dat naar het e-mailadres dat de stemmer heeft opgegeven een email verzonden wordt, met de vraag om vanaf dat adres de uitgebrachte stem te bevestigen. Uiteraard ontvangt die stemmer die controle e-mail niet. Hij kan zijn stem dus ook niet bevestigen. Weg stem!

Wie de controlemail wel ontvangt, is degene van wie het e-mailadres onterecht gebruikt is. Die weet dan meteen dat er misbruik in het spel is. Niet aardig. Maar voor het stemproces heeft het geen gevolgen. Iemand van wie het e-mailadres onterecht gebruikt is, gaat natuurlijk niet bevestigen dat hij gestemd heeft… Goed te weten dat er een veiligheidsklep is en dat die ook werkt en het stemproces eerlijk verloopt. Eigenlijk dus weinig aan de hand.

Toch kwamen de deugmensen meteen in actie. Caroline (ja, weer die van BBB) deed zelfs de oproep om van de publieksprijs maar een juryprijs te maken. Stel je voor dat voor een Publieksprijs het publiek zelfstandig een boek zou mogen kiezen om op te stemmen.

En ineens vond ook CPNB het onmogelijk om een eerlijk verloop van de verkiezingen veilig te stellen. De grote vraag is waarom de CPNB vlak voor de prijsuitreiking met de verklaring kwam dat er “op grote schaal gemanipuleerd” was? Hoezo manipulatie? Gezien de veiligheidscheck gaat het hooguit om poging(en) tot manipulatie. Hoezo grote schaal? Het zou zomaar kunnen dat het om één niet al te snugger persoon gaat. Met andere woorden: Hoe massaal is massaal bij de CPNB?

Ik vraag me daarom af of het niet zo is dat de CPNB zoveel geldige stemmen op ‘Het Coronabedrog’ binnen kreeg, dat het Baudet met zijn boek de publieksprijs zouden moeten toekennen. Probleem! Zou de CPNB daarom – met al die commotie – besloten hebben de Publieksprijs onder valse voorwendsels en met krokodillentranen niet uit te reiken? Dat zou niet minder zijn dan sjoemelen met de onwelgevallige uitslag van de stemming. Stel je voor dat Thierry Baudet met “Het Coronabedrog” de publieksprijs zou winnen…

Door:
    Wim van Schaik