Rob Scholte houdt onderhandse verkoop van zijn kunstcollectie tegen. ’Absurd laag bod’

• maandag 17 oktober 2022
  •  DEN HELDER

Rob Scholte gaat niet akkoord met het onderhandse bod van 350.000 euro op zijn kunstcollectie.

Delano Weltevreden 7-10-2022

De veiling op 1 november gaat daarom door, zeggen burgemeester en wethouders. Hij noemt het bod ’absurd laag’.

Een stichting die werk van Scholte verzamelt wil zijn te veilen kunstcollectie kopen, zodat het bij elkaar blijft. Een bod van twee ton vond de gemeente te laag. Met een bod van 350.000 euro, het bedrag dat de gemeente met de veiling denkt binnen te kunnen halen, gaat het college wel akkoord.

Omdat het gerechtshof groen licht heeft gegeven voor de veiling, zou het onderhands verkopen van de kunstcollectie alleen mogelijk zijn als alle betrokken partijen (Scholte, de gemeente en Friedberg & Mahn Advocaten) akkoord gaan. Dat overleg was vorige week. Friedberg & Mahn Advocaten, ook een grote schuldeiser van Scholte, gaat net als de gemeente akkoord met het bod van 350.000 euro. Als de gemeente ook dit bod zou afslaan, zou Friedberg naar de rechter stappen. Het Amsterdamse advocatenkantoor, dat Scholte tot eind 2020 vertegenwoordigde, heeft een onbetaalde rekening van zo’n vier ton. Hoe hoog de schuld van Scholte aan de gemeente exact is, is niet bekend. Maar het zou al ruim boven een miljoen euro liggen.

Stadsadvocaat

Scholte gaat echter niet akkoord met het onderhandse bod. De kunstenaar had via de stadsadvocaat gevraagd of de bieder zijn identiteit bekend wilde maken en hem het aanbod dat aan de gemeente is gedaan wilde sturen. De stadsadvocaat meldde de kunstenaar dat de bieder op geen van beide verzoeken wil ingaan. Scholte vindt het ’uitermate ongehoord en zeer traumatiserend’ dat hem de keus wordt gesteld tussen akkoord gaan met een bod van een anonieme bieder en een veiling van zijn kunstcollectie. Dat hij ’opeens na acht jaar ijzige en doodse stilte’ van gemeentelijke kant wordt uitgenodigd om ’over zo’n absurd laag bod’ te praten, noemt hij ’echt de allerziekste uitnodiging ooit’.

Dat de gemeente en Friedberg & Mahn Advocaten akkoord gaan met het onderhandse bod noemt hij ’een opmerkelijke samenwerking, dit geheime verbond tussen de ex-advocaat en de gemeente Den Helder.

Noordhollands Dagblad