PVV Eerste Kamerfractieleider Marjolein Faber de mond gesnoerd door Senaatsvoorzitter (VVD): 'Ze beledigde Rutte'

• donderdag 20 oktober 2022
  •  Het partijkartel meent het heel serieus als het zegt dat het 'harder zal optreden' tegen oppositieleden die daadwerkelijk oppositie willen voeren.

Michael van der Galien 17-10-2022

Het begon met Thierry Baudet, die zijn speech bij de Algemene Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer niet mocht afmaken. Nu overkwam PVV Eerste Kamerlid Marjolein Faber hetzelfde. De voorzitter van de Senaat vond namelijk dat ze Mark Rutte had 'beledigd.' En dus mocht ze niet meer spreken. Welkom in de parlementaire dictatuur is het commentaar van Fabers' partijgenoot Geert Wilders daarop.

Op één dag blijkt uit niet één, maar uit twee controverses dat de democratie dood is in Nederland. Eerst was er natuurlijk de belachelijke schorsing van Thierry Baudet. Wanstaltig. Maar in de loop van de dag kwam daar nog iets bij: Marjolein Faber van de PVV mocht niet meer meedoen aan de APB's in de Eerste Kamer omdat ze het kabinet zogenaamd "beledigd" had.

Senaatsvoorzitter Jan Anthonie Bruijn van - hoe kan het ook anders? - de VVD reageerde toen Faber de vraag stelde aan Rutte of "de vijfde colonne niet eigenlijk achter de regeringstafel zit?" Die term verwijst natuurlijk naar een groep die in het geheim tegen de belangen van het land zelf werkt. Faber legde daarop uit dat ze die term gebruikte omdat "het Nederlandse volk zich verraden voelt."

Ho, ho! Dát mag niet, aldus Bruijn. "Ik constateert dat u zwaar beledigende taal heeft gebruikt in de richting van onze gastheer," zei de VVD'er. En dus moest Faber haar muil houden. Bek dicht.

Faber reageerde logischerwijs natuurlijk woedend op deze dictatoriale actie van het partijkartel. "Dit is de dood van de democratie in Nederland," zei ze. "met de goedkeuring van 60 Kamerleden van de 75."

Geert Wilders vat de nieuwe werkelijkheid in ons land heel goed samen: "We leven in een parlementaire dictatuur."

(Artikel gaat verder onder de oproep onze App te downloaden) Goed nieuws! De Dagelijkse Standaard heeft tegenwoordig een eigen App! Download onze app voor Android of voor iPhone en blijf de hele dag op de hoogste van het laatste échte nieuws en de nieuwste hard rechtse opinies. En als je de app gedownload hebt, laat dan even een review achter alsjeblieft. Het betekent een hoop voor ons!

Vergis je niet: het partijkartel heeft het open en vrije debat de oorlog verklaard. We leven inderdaad in een parlementaire dictatuur. Er is nog de schijn van 'democratie,' maar alleen in die zin dat de meerderheid van het parlement en de senaat gewoon even beslissen dat de minderheid onbeperkt het woord kan worden ontnomen. Een échte democratie heeft een vrij en open debat nodig. Het partijkartel wil daar vanaf... en gooit daarmee de democratie dus ook in de prullenbak.

We leven in bijzonder zorgwekkende - ja, zelfs levensgevaarlijke - tijden.

DDS