Hongarije hekelt "aanvallen van links op basis van valse beweringen"

• donderdag 13 oktober 2022
  • Categorie: , ,
  • De Hongaarse regering heeft stevig uitgehaald naar de linkse elite in Europa.

Bart Reijmerink 13-10-2022

Volgens de Hongaren worden zij ten onrechte beschimpt. Via valse beweringen wordt de regering van Orbán in diskrediet gebracht, aldus het Hongaarse kabinet.

Zsolt Németh, hoofd van de Hongaarse delegatie in de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa, en delegatielid Lőrinc Nacsa lieten in een gezamenlijke verklaring weten dat de linkse meerderheid van de vergadering, "gesteund door Hongaarse linkse vertegenwoordigers", een rapport over Hongarije had aangenomen eerder op de dag, die volgens hen een "bevooroordeelde, politieke aanklacht vol feitelijke fouten" was.

Het is niet voor het eerst dat Hongaarse politici of bewindspersonen stevig uithalen naar linkse EU-vertegenwoordigers.

In september vond er een verhitte discussie plaats in het Europees Parlement over Hongarije. Veel fracties binnen de EU zijn van mening dat Hongarije bestraft moet worden wegens het uithollen van de rechtsstaten. Een van die straffen zal het intrekken van subsidies zijn. De Hongaarse staatssecretaris van Communicatie Zoltan Kovacs reageert cynisch op enkele verwijten vanuit de EU: volgens hem is het Europees Parlement niet meer serieus te nemen sinds het erkent dat mannen kunnen bevallen van een kind.

Hongarije kon in het Europees Parlement rekenen op steun van enkele rechtse partijen zoals Vlaams Belang en het Spaanse Vox.

“Niet Hongarije, maar de Europese Unie vertrapt de Europese waarden. Niet Hongarije, maar de Europese Unie respecteert de democratische rechtsstaat niet', zei Tom Vandendriessche, Belgisch lid van de Identiteit- en Democratiegroep in het Europees parlement. Volgens de politicus van het Vlaams Belang zijn de strafmaatregelen van de EU tegen Hongarije "een waarschuwing voor alle andere lidstaten". "Op een dag komen ze achter je aan. Hongarije en Viktor Orbán staan ​​hen alleen maar in de weg", voegde hij eraan toe.

"Vandaag Hongarije, morgen Polen. De dag daarna weten we het niet", zei het Spaanse parlementslid Jorge Buxade, die zich aansloot bij de kritiek van Vandendriessche. Volgens de politicus van de VOX-partij (lid van de Europese Conservatieven en Hervormers) kan de meerderheid van het parlement de uitslag van de Hongaarse verkiezingen niet accepteren. "Stop met inmenging in nationale aangelegenheden. Zorg alleen voor je eigen competenties en verdedig Europa. En als je niet weet hoe, ga dan weg en maak plaats voor ons", zei hij.

De Hongaarse staatssecretaris Zoltan Kovacs zag het debat met lede ogen aan.

'Het Europees Parlement heeft gestemd dat Hongarije een "hybride electorale autocratie" is. Het Parlement heeft ook zo gestemd dat mannen kunnen bevallen', schrijft de bewindspersoon.