De stadsadvocaat heeft geen onjuiste informatie verstrekt aan het gerechtshof, zegt het Helderse college geïrriteerd

• zondag 2 oktober 2022
  • DEN HELDER

Er is wel degelijk een rechtszaak geweest van veilingbedrijf BVA tegen de gemeente Den Helder. Dat schrijven burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad.

Delano Weltevreden 2-10-2022

De stadsadvocaat had het gerechtshof eerder dit jaar gemeld dat BVA een kort geding tegen de gemeente had aangespannen. Het veilingbedrijf was het wachten zat op toestemming om de kunstcollectie van Rob Scholte te mogen veilen. BVA wilde dat Den Helder de kunstcollectie naar een andere opslagplaats bracht, maar volgens de stadsadvocaat heeft de voorzieningenrechter die eis verworpen.

De gemeente wilde echter niet aan deze krant vertellen waar de zaak had gediend en wat het zaaknummer was. Ook BVA hulde zich daarover in stilzwijgen. Omdat het een zaak betrof tegen de gemeente Den Helder zou het kort geding bij de rechtbank Noord-Holland moeten hebben gediend, maar daar was niets over zo’n zaak bekend. BVA zit in Amersfoort. Ook de rechtbank Midden-Nederland kon echter geen informatie over zo’n zaak vinden.

Onjuiste informatie

De fractie van Samen Actief Senioren wilde van het college weten of die zaak wel had plaatsgevonden of als de stadsadvocaat en de gemeente het gerechtshof onjuiste informatie hadden verstrekt.

Het college ergert zich aan die vraag, blijkt uit een brief die naar de gemeenteraad is gestuurd: ’Gelet op het feit dat de stadsadvocaat en de gemeente Den Helder gehouden zijn om geen onjuiste informatie in een rechtszaak te geven, begrijpen wij niet waarom een fractie van de Gemeenteraad van de gemeente Den Helder veronderstelt dat hiervan mogelijkerwijs wel sprake zou zijn. Wij achten het schadelijk dat er geïnsinueerd wordt dat de gemeente Den Helder, dan wel de stadsadvocaat namens de gemeente Den Helder, onjuist zou hebben verklaard bij een rechterlijke instantie. Hiervan is uiteraard ook geen sprake. De gemeente Den Helder en de stadsadvocaat hebben naar juistheid verklaard.’’

Niet in het belang

Volgens het college is het niet in het belang van BVA Auctions en de gemeente Den Helder om informatie over een juridisch geschil openbaar te maken. ’Wij zijn dan ook terughoudend in de beantwoording van persvragen hierover.’

Het rolnummer van het kort geding waar de stadsadvocaat naar verwees is volgens het college C/05/394243/KGZA 21-354. Het hoger beroep van BVA is geparkeerd, schrijft het college aan de raad. De veiling van de kunstcollectie begint op 1 november. De laatste veilingdag is medio maart volgend jaar.

Noordhollands Dagblad

Wat maken die ambtenaren er een zooitje van, zouden ze het allemaal zelf nog wel weten?