66 landen doen oproep tijdens Algemene Vergadering VN: ‘Maak einde aan oorlog in Oekraïne’

• zaterdag 8 oktober 2022
  •  Ook vijf Europese landen – Hongarije, Malta, Portugal, San Marino en het Vaticaan – hebben zich bij de groep aangesloten.

Robin de Boer 7-10-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:35

Op de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York hebben 66 landen opgeroepen een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne. De leiders van deze landen pleiten voor diplomatie en onderhandelingen in plaats van sancties en het sturen van wapens.

Wij roepen op tot de-escalatie en het stoppen van de vijandelijkheden in Oekraïne, zei Macky Sall, de president van Senegal. De 66 landen die oproepen tot vrede in Oekraïne vertegenwoordigen het grootste deel van de wereldbevolking. Onder de landen bevinden zich namelijk ook India, China, Indonesië, Bangladesh, Brazilië en Mexico.

Ook vijf Europese landen – Hongarije, Malta, Portugal, San Marino en het Vaticaan – hebben zich bij de groep aangesloten. Premier Philip Pierra van de eilandnatie Saint Lucia riep de betrokken partijen op om onmiddellijk een einde te maken aan het conflict in Oekraïne.

Dubbele moraal

President José Ramos-Horta van Oost-Timor bekritiseerde de dubbele moraal die het Westen hanteert. Hij wees erop dat de reactie op de oorlog in Oekraïne in schril contrast staat met de reactie op oorlogen elders, waarbij vrouwen en kinderen bij duizenden om het leven zijn gekomen.

Sjeika Hasina Wajed, de minister-president van Bangladesh, waarschuwde in New York dat de hele mensheid – inclusief vrouwen en kinderen – wordt gestraft door de sancties en tegensancties. Het effect ervan blijft niet beperkt tot één land, maar brengt het leven en bestaan van de inwoners van alle landen in gevaar, zei Wajed. “Stop de wapenwedloop, stop de oorlog en de sancties.”

Eén van de belangrijkste boodschappen

Het uitstellen van onderhandelingen zal alleen maar resulteren in meer slachtoffers en de rampzalige gevolgen voor Europa, Rusland en de wereldeconomie verergeren, zei Tamim bin Hamad bin al-Thani, de emir van Qatar.

De Congolese minister van Buitenlandse Zaken Jean-Claude Gakosso stelde dat buitenlandse mogendheden moeten stoppen met olie op het vuur te gooien.

Voorzitter van de Algemene Vergadering Csaba Korosi zei in zijn slotwoord dat het beëindigen van de oorlog in Oekraïne één van de belangrijkste boodschappen was die tijdens deze Algemene Vergadering weerklonk in de vergaderzaal.