Yves Gijrath en Erik de Vlieger: 'Jaap van Dissel kreeg 750.000 euro van Stichting Open Nederland, stuurde 400.000 door naar Aruba'

• woensdag 7 september 2022
  • Categorie:
  • 'Corrupt tot op het bot'

Michael van der Galien 7-9-2022

Erik de Vlieger en Yves Gijrath zijn sinds deze week dagelijks aan het podcasten, in plaats van wekelijks. En ja, in hun tweede uitzending hadden ze al meteen enorm explosief nieuws. Want, zeggen de twee heren, RIVM-baas Jaap van Dissel heeft privé 750.000 euro gekregen van Stichting Open Nederland. 400.000 euro daarvan zou hij door hebben gesluisd naar een rekening op Aruba. FVD'er Gideon van Meijeren onderzoekt de boel en concludeert: "Van Dissel is corrupt tot op het bot."

Het mediakartel wil natuurlijk niets onderzoeken, want stel je voor dat je iets negatiefs zegt over Jaap van Dissel. Die is heilig verklaard in coronatijd. Hij zou ieders lieve vaderfiguur zijn. Een expert op wie je kan bouwen. Enzovoort.

Nou, Gijrath en De Vlieger hebben wél diep gegraven. De twee hoorden namelijk "uit eerste hand" dat hij in 2020, aan het begin van de coronacrisis, wat interessante dingen deed met enorme geldbedragen.

De twee podcasters hebben daar vragen over gesteld aan Van Dissel zelf, aan vermogensbeheerders, en aan andere betrokkenen. En hoewel ze het één en ander dachten konden ze er nog niet heel veel mee; ze konden de zaak niet rond krijgen. En dus lieten ze "het rusten."

Tot nu. Want de twee heren hebben meer bewijs in handen gekregen. Het gaat om een document. Een bankafschrift, om precies te zijn. "Wij weten 99 procent zeker dat het klopt," zegt De Vlieger, "echter niet 100 procent. Daarom houden we toch een slag om de arm of het waar is."

99 procent zeker. Slechts 1 procent mogelijke twijfel.

Dat is natuurlijk genoeg om het te brengen. Van Dissel is een publiek persoon, en als je nu met dit soort informatie komt kan er dieper gegraven worden, niet alleen door Gijrath en De Vlieger zelf maar ook door anderen. De Vlieger noemt het "een kado aan iedereen van de Nederlandse media." Want als ze beginnen met de informatie die Gijrath en hij hebben, nou, dan komen ze een heel eind als ze Van Dissel écht willen onderzoeken.

Luister hier naar de podcast op Spotify:

Het schandaal: 750.000 euro

"Tot mijn verbazing kreeg ik vrij recent een bankafschrift waaruit onomstotelijk blijkt dat er een betaling is gedaan aan Jaap van Dissel," aldus Gijrath. Hij kon Van Dissel zelf vragen naar dat bankafschrift, maar heeft besloten dat niet te doen omdat Van Dissel eerder al bewees helemaal niet mee te willen werken. En nee, dan laten Gijrath en De Vlieger zich niet piepelen.

"Wij willen dat dit stopt," aldus Gijrath. "We willen niet dat er overheidsmensen zijn die een luikje hebben." Met andere woorden, ze gaan publiek met deze informatie omdat ze vinden dat Van Dissel en types ook als Ab Osterhaus steeds weer dingen verkondigen omdat die dingen in hun privébelang zijn.

"Wij hebben een onderzoek laten doen," vertelt Gijrath vervolgens over het mogelijke schandaal hier. Jaap van Dissel "is in loondienstverband bij het ministerie van VWS. Hij heeft een bruto-inkomen van 13.256,18 euro per maand. Op basis van 156 uur in de maand, dat is bijna een volledige werkweek."

"Hij heeft in december 2021 een bonus ontvangen van 31.796,94 euro bruto. En hij heeft ook een loondienstverband bij het Academisch Ziekenhuis Leiden, en daar werkt hij 35 uur in de maand. Dus dat betekent dat de man 44 uur per week werkt." Bij dat ziekenhuis krijgt Van Dissel 2.485,40 in de maand. En ook een bonus in 2021 van 12.561,27 euro."

Dat zijn bedragen die Gijrath en De Vlieger "prima" vinden. "Alleen waar wij van geschrokken zijn is het volgende..." Dat 'volgende' gaat over Stichting Open Nederland. Dat is een organisatie die prominent werd toen die erbij kwam "om het hele testbeleid in Nederland in goede banen te leiden."

"Wat wij hebben gezien," gaat Gijrath verder, "is dat er een betaling is gedaan van een Belgische bank - gekke shit - van de Stichting Open Nederland aan Jaap van Dissel van, houd je vast: de betaling is 750.000 euro. Dat gaat naar een rekening van de Rabobank. Ik heb dat nummer ook, van dat bankrekeningnummer. En dezelfde dag wordt er 400.000 euro doorgeboekt aan Aruba."

Even voor de duidelijkheid: Gijrath en De Vlieger zeggen dus dat Stichting Open Nederland 750.000 euro heeft "betaald" aan Jaap van Dissel... en dat die vervolgens 400.000 euro daarvan heeft doorgesluisd naar een bank op Aruba.

De Vlieger zegt daarop: "De eerste vraag die ik heb, waarom heeft Stichting Open Nederland een rekening in België? Dat vind ik al ráár. Ten tweede, hoeveel? 750.000 euro aan Jaap van Dissel, Rabobankrekening?"

Ja.

"Wij willen weten," zegt Gijrath, "waarom wordt Jaap van Dissel betaald door een Belgische rekening van Stichting Open Nederland?" Want, zegt hij, "wij zien dat het authentiek is. Dit is heel zorgelijk."

De Vlieger vraagt Gijrath voor de zekerheid: "Zou het kunnen zijn dat we bezwendeld worden?" Het antwoord: "Dat denk ik niet. Dan moet alles vals zijn nagemaakt, Erik."

Daarop herhaalt De Vlieger dat dit dus een kado is aan de grote media. "Er staat een Rabonummer op, dat moet voor jullie heel gemakkelijk uit te zoeken zijn," zegt hij daarop terecht.

Het aparte is dat een bank als de Rabobank een "zorgplicht" heeft. Die bank vraagt je echt wat er aan de hand is bij een poep en een scheet. Maar bij Sywert van Lienden volgden er geen vragen, terwijl het allemaal vreemd was wat er gebeurde... en nu lijkt het erop dat, als Van Dissel zomaar even 750.000 euro ontvangt uit België, hij daar ook géén lastige vragen over krijgt. Aldus De Vlieger. "Want die [bank] faciliteert het," zegt de podcaster.

Gideon van Meijeren (FVD): 'Corrupt tot op het bot'

Forum voor Democratie-Tweede Kamerlid Gideon van Meijeren heeft de uitzending van de podcast ook geluisterd... en pakt Van Dissel hard aan op Twitter.

"Eerder werd al onomstotelijk aangetoond dat Van Dissel corrupt is, omdat hij OMT-adviezen liet beïnvloeden door zijn broodheer en sjoemelde met notulen," aldus de FVD'er.

"Als onderstaande óók waar is, is hij niet zomaar corrupt, maar corrupt tot op het bot."

Het zal niemand verbazen dat FVD deze materie zelf nu ook aan het uitzoeken is. Daarbij kan er natuurlijk gebruik worden gemaakt van Kamervragen.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Het is inderdaad niet de eerste keer dat Van Dissel beschuldigd wordt van corruptie. Van Meijeren pakte Van Dissel eerder al aan in de Tweede Kamer zelf. Want, zei Van Meijeren, Van Dissel had duidelijk notulen en adviezen veranderd op aanvraag van het minsterie; hetzelfde ministerie dat zijn salaris betaalt.

Dan gaan we nu zien of 'journalisten' van het mediakartel ingaan op de uitnodiging van Gijrath en De Vlieger, en de handel en wandel van Van Dissel onder de loep nemen. Als het niet klopt wat Gijrath en De Vlieger zeggen dan moet hun uitzending natuurlijk in no time weerlegd kunnen worden. En als het wel klopt, nou, dan moet dat een bijzonder interessant verhaal worden.

PS: wij weten natuurlijk niet of het klopt. Of niet klopt. Wij berichten alleen over de zorgen geuit door De Vlieger en Gijrath. Maar dat het extra onderzocht moet worden is helder. Wordt het uiteindelijk weerlegd? Heel goed en belangrijk. Want zo'n imago wil je niet hebben als Van Dissel zijnde. Maar als het niet weerlegd wordt, maar juist onderstreept, tja, dan hebben we in Nederland écht een heel groot bananenrepubliek-probleem.

DDS

Waarom is dit artikel nog niet gerectificeerd? Het bankafschrift is vals en de podcastmakers hebben hun beschuldiging ingetrokken. Het bleek wederom dat ze nauwelijks onderzoek hebben gedaan naar de bron.

Dekker zei

Anoniem 1, kan het niet zo zijn dat er moedwillig een vals bankbiljet verspreidt is om de aandacht af te leiden en is het niet toevallig dat nou juist de Volkskrant met dit valse afschrift op de proppen kwam?
    Zou het niet verstandig zijn als er daadwerkelijk een onderzoek naar de handel en wandel van achterbakse Jaap van Dissel zou worden uitgevoerd? Bij de meesten van ons zal toch langzamerhand het besef zijn doorgedrongen dat we op grote schaal misleid zijn door Jaap, Hugo, Mark en de rest van die ellendelingen, of is dat besef nou nog niet tot u doorgedrongen? Zelfs al zou er niets van die berichten waar zijn dan nog blijven de uitkomsten van de WOB verzoeken staan en die geven aan dat Jaap de boel erg heeft belazerd en met zoveel doden als gevolg hadden Jaap en kornuiten al lang in de gevangenis moeten zitten.

De geruchten over de corruptie van Jaap van Dissel waren er eerder als het plotsklaps verschijnen van het (valse) bankafschrift.
    Het kwam wel heel erg goed uit voor van Dissel dat er een zo duidelijk vals bankafschrift opdook en natuurlijk werkt de Volkskrant hier maar wat graag aan mee. Is er nog 1 krant of TV zender in Nederland te vinden die het nieuws onafhankelijk brengt?