Waar is die saamhorigheid als het er echt toe doet?

• zaterdag 10 september 2022
  • Categorie:
  • Maar dat er geen hulp is? Geen opvang, geen vrienden, geen familie? Geen loket? In ons gave land?

10-9-2022

Waar is die saamhorigheid als het er echt toe doet?

De ene koningin is bevrijd, de ander loopt een modeshow aan de andere kant van de wereld. En het journaille zag dat het goed was. De Britse roddelpers draait overuren: wie was waar wanneer en waarom? Pure speculatie, stemmingmakerij en sprookjesverhalen want dat vreet het volk nou eenmaal. De ene poppenkast overklast de ander, het volk zou ‘es diamanten moeten tellen maar ja, daar is het te dom voor. We krijgen wat we verdienen.

En wat we verdienen is blijkbaar hongersnood. In de dode bomen voor oude mensen (het NRC) staat een artikel over een school in Rotterdam – en nog vele andere voorbeelden – waar een kindje van 11 flauwvalt in de klas. Niet omdat het ziek is maar van de honger. Het kindje heeft drie dagen niet gegeten – hoe kán dat? Dat er geen geld is: het schijnt voor te komen. Maar dat er geen hulp is? Geen opvang, geen vrienden, geen familie? Geen loket? In ons gave land? Hoe dan?

Volgens het artikel zijn er meer kinderen die honger lijden. Je mag nooit vergelijkingen trekken van de Haagse politici maar hey: bij het azc hebben ze alleen maar geen dak boven het hoofd. En wordt hemel en aarde bewogen om vreemdelingen die hier niets te zoeken hebben, maar die hier tot in lengte der dagen als uitvreters zullen verblijven, te faciliteren. Want het zijn geen kindjes van 11 in Rotterdam. Nee, die moeten het zelf oplossen. Voor vreemdelingen die we niet kennen, staan de deuren wagenwijd open. Dat het gros van die vreemdelingen op termijn dezelfde problemen zullen meemaken als de ouders van dat kindje van 11, gaan we aan voorbij. Mensen in nood moet je helpen. Toch? Behalve als je erbij staat en ernaar kijkt want het is nou niet zo dat het een verrassing is, armoede. Hel, we hebben er zelfs een minister voor tegenwoordig, uit Rotterdam nota bene. Maar negeren is beter dan oplossen, vandaar ook dat er niets aan de hoge energierekeningen wordt gedaan.

Fascinerend dat tijdens qrona het thema saaaammeennnnnn zo groot was. Een thema dat allang weer is vergeten. Het is ieder voor zich: bezuinigingen op zorg, functioneel analfabetisme bij een groot aantal jongeren, onmogelijkheid om de energierekening te betalen – in Den Haag staan ze erbij en kijken ze ernaar. Boeien. Zoek het lekker uit. Winkels, restaurants en scholen sluiten kon per direct. Mensen de vernieling in helpen: geen centje pijn, we doen dit saaaaameennnn. Waar is die saamhorigheid als het er echt toe doet? Waarom gaan alle efforts richting de vreemdelingen in Ter Apel, niet naar de eigen mensen?

Geef het volk brood en spelen, en duw de ellende er doorheen. Deze tijd leert dat het spel van de monarchie zelfs de behoefte aan brood doet vergeten. Niet alleen het journaille maar ook in Den Haag zagen ze dat het goed was.

Ebru Umar

10 september 2022