VVD’er Daan de Neef stapt op als Kamerlid wegens "ijskoude" asielaanpak (die hij zelf schreef)

• donderdag 1 september 2022
  • Categorie: , ,
  •  "Het huidige migratiesysteem is onhoudbaar."

1-9-2022

VVD-Kamerlid Daan de Neef stapt op als Kamerlid omdat hij het niet eens is met de "VVD-inzet voor wat betreft de opvangcrisis en de communicatie daaromtrent van vorige week vrijdag," schrijft hij in een verklaring op Twitter. Het vertrek is opvallend omdat De Neef meeschreef aan het hoofdstuk asiel en migratie van de VVD in het eigen partijprogramma. Daarin stelt de VVD zich erg kritisch op ten aanzien van asiel en migratie.

De Neef stelt dat de VVD het laat afweten op "medemenselijkheid" in de week waarin er een baby van drie mensen stierf in Ter Apel en Artsen zonder Grenzen sprak van een noodsituatie. "Die compassie bleef uit en er kwam, naar mijn smaak, een ijskoude aanpak voor in de plek. Ik kan en wil dit niet verdedigen."

Fractievoorzitter Sophie Hermans betreurt het gesprek en herkent zich niet in het door hem geschetste beeld. "Ik betreur zijn beeld van de zorgvuldige en afgewogen afspraken die vorige week rond asiel zijn gemaakt. Ik weet dat zowel de staatssecretaris als onze woordvoerder hun werk met compassie doen."

Daan de Neef schreef in het verleden mee aan het partijprogramma van de VVD.

In het partijprogramma schreef De Neef nog: "Buitenlandse en binnenlandse veiligheid raken sterk met elkaar vervlochten. Het duidelijkst wordt dat door de grote migratiestromen die ook richting ons land komen." En: "Hoe begrijpelijk dat ook is, dit is onhoudbaar voor Europa en voor Nederland."

Ook schreef hij: "Blijft Nederland nog wel Nederland? Zitten er tussen al die mensen die naar Europa komen mogelijk ook terroristen die hier aanslagen gaan plegen?" "Kan ik nog wel gewoon in vrijheid naar groot sportevenement of concert zonder ieder moment wantrouwend om me heen te hoeven kijken?" En: "Het huidige migratiesysteem is onhoudbaar."

Wat ook opvallend is: in de huidige asieldeal komt er een lichte rem op gezinshereniging. Dat mag pas als er een huis beschikbaar is voor familie. Lukt dat niet binnen 15 maanden, dan mag familie pas overkomen naar Nederland. Het door hem geschreven VVD-verkiezingsprogramma was echter véél strikter. Daarin staat dat kinderen "zo snel mogelijk in land van herkomst" moeten worden opgevangen "of daar herenigd moeten worden met hun familie."

Is er inmiddels al bekend waaraan de baby is overleden? We horen er niets meer over.
    Deze zogenaamde VVD'er zou zich eerst eens moeten informeren hoe het komt dat de baby is overleden en dan pas kenbaar maken dat hij stopt als VVD'er. Het wil overigens wel wat zeggen dat een VVD'er die van een inmiddels extreem linkse partij lid is nog extremer is als zijn partijgenoten.