Schoon drinkwater dreigt schaars te worden, dus laten we er straks niet meer onder douchen | Commentaar

• maandag 26 september 2022
  • Categorie: , , ,
  •  De beschikbaarheid van schoon drinkwater is in gevaar.

Rens Koldenhof  26-9-2022

Commentaar

Rens Koldenhof

De beschikbaarheid van schoon drinkwater is in gevaar. Dat schrijven de waterbedrijven in Nederland in een notitie. Het watersysteem loopt tegen zijn grenzen aan, waardoor in 2030 niet meer alle huizen aan de kraan kunnen, die we allemaal zo vanzelfsprekend vinden.

Het tekort aan schoon leidingwater wordt veroorzaakt door droogte, bevolkingsgroei, verzilting en vervuiling, maar vooral door stroperige vergunningverlening. Drinkwaterbedrijven weten zelf maar al te goed wat er moet gebeuren om ons kraanwater ook na 2030 schoon te houden. Ze hebben bijvoorbeeld nieuwe bronnen nodig om water te winnen en bestaande waterwingebieden moeten beter beschermd worden. En dat is knap ingewikkeld. Zeker wanneer potentiƫle wingebieden ook moeten voldoen aan allerlei andere wetten en regels. Zo kan Dunea niet zomaar meer water uit het duingebied pompen omdat de wetgever ook eist dat die duingebieden ook voldoen aan biodiversiteitseisen.

Lees ook: Drinkwaterbedrijven kunnen in de toekomst mogelijk niet genoeg drinkwater leveren

Het zou goed zijn om ook eens te kijken of onze drinkwaterbehoefte wel zo groot is als de waterbedrijven stellen. Zo is het bijvoorbeeld best gek dat ons zuivere drinkwater geregeld gebruikt wordt voor industriƫle doeleinden. Zo wordt voor de koeling van duizenden servers in het datacentrum van Microsoft in Hollands Kroon jaarlijks de inhoud van 33 Olympische zwembaden aan loepzuiver drinkwater vergoten. Dat dat ook anders kan bewijst de vaak bekritiseerde staalreus Tata Steel. Die gebruiken voor de koeling van installaties diep uit de grond opgepompt water dat zelfs een beetje verzilt is. Daar wordt dus geen druppel drinkwater voor misbruikt.

Dubbele waterleiding

Maar het wordt ook tijd onszelf eens goed in de spiegel aan te kijken. De badkamerspiegel. Niet al het water hoeft gedronken te worden. Waarom gebruiken we nog steeds zuiver drinkwater voor onze dagelijkse douche? Sterker nog: waarom spoelen we er onze toiletten mee door? Het wordt echt hoog tijd na te denken over een dubbele waterleiding voor ieder huishouden. Dat kunnen we meteen aanpakken tijdens de energietransitie. Onze huizen moeten immers ook binnen afzienbare tijd van het gas af.

Lees ook: Energierekening door het dak. Een klein rijtje Alkmaarse woningen heeft de oplossing voor alle problemen

Lees ook: Nicole woont volledig zelfvoorzienend en ontloopt hoge nota. ’Laten we zeggen dat mijn energierekening rond de 160 euro ligt’

Noordhollands Dagblad