Reactie Thierry Baudet op HJ Schoo-lezing minister Yesilgöz: 'Staatsrechtelijk hartstikke fout, eng en dommig'

• woensdag 14 september 2022
  • Categorie: , ,
  •  De HJ Schoo-lezing van minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz (VVD) maakt aardig wat los bij diverse oppositiepartijen, omdat ze die bij naam heeft genoemd en als gevaar voor de democratie heeft bestempeld

Wout Willemsen 14-9-2022

Yesilgöz meent hierdoor juist de rechtstaat en de democratie beter te kunnen verdedigen. FVD-leider Thierry Baudet werd natuurlijk genoemd, en is door de DDS-redactie om een reactie gevraagd.

"Mijn reactie is dat wat Dilan gedaan heeft om drie redenen fout is", zo begint Baudet. "In de eerste plaats omdat het een minister staatsrechtelijk absoluut niet past om namens het kabinet, want zo sprak zij, om Kamerleden op die manier weg te zetten, de les te lezen. De Kamer controleert de regering en de regering heeft gewoon de Kamer verantwoording af te leggen."

"Maar zij is helemaal niet in de positie...Kijk, in verkiezingstijd, als je als partijleider of zo, in een campagne... dat is heel anders. Maar dit is gewoon de regering en die vertegenwoordigt de Nederlandse staat. En de Nederlandse staat mag als zodanig helemaal geen politieke mening hebben over Kamerleden. Dus staatsrechtelijk is het gewoon fundamenteel fout."

"En ten tweede", zo gaat Baudet verder, "is het ook nog een keer heel dommig om te praten over nepnieuws en complottheorieën als je juist ziet dat op zoveel onderwerpen ongelofelijk veel in beweging is. En dingen die eerst nepnieuws werden genoemd die blijken vervolgens gewoon wáár te zijn. En we zijn met z'n allen op zoek naar de waarheid en daarvoor dient een vrij debat. Dat geldt voor alle grote ontwikkelingen in de geschiedenis, in de wetenschap."

"Het is altijd een debat geweest tussen botsende ideeën. En dat de stáát, de overheid gaat bepalen wat waarheid is en wat niet, dat is totalitair. Dat past in een dictatuur, maar dat heeft helemaal niets te maken met een democratie, en al helemaal niet met vooruitgang. Vooruitgang in de westerse wereld komt door tegenspraak, door discussie. Dus de minister geeft gewoon blijk van geen enkel inzicht in wat een vrije samenleving is", aldus Baudet.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

"En ten derde koppelt ze daar ook nog een dreigement aan, namelijk dat als social media platforms hier niet uit zichzelf paal en perk aan gaan stellen, dat zij dan nieuwe regelgeving gaat maken om dat namens ons allemaal te doen. Nou ja dat is natuurlijk nóg een fase erger, dat is gewoon censuur."

DDS