Paul Cliteur: Het weglopen van het kabinet is in strijd met de grondwet en een gevaar voor de democratie

• dinsdag 27 september 2022
  •  Onze columnist Paul Cliteur heeft net als veel Nederlanders het slechte toneelstuk van vak K gezien en heeft daar een duidelijke mening over.

27-9-2022

Het was een zwarte dag voor onze democratie. Het kabinet steekt hiermee haar middelvinger op naar de volksvertegenwoordiging en kan haar het zwijgen opleggen. Dit is een gevaarlijke ontwikkeling.

Cliteur zegt dat het weglopen van het kabinet in strijd is met art. 42 van de Nederlandse grondwet dat zegt: “de ministers zijn verantwoordelijk” De ministers hebben hun verantwoordelijkheid tegenover de volksvertegenwoordiging, Helaas denken Kaag en consorten dat zij de baas zijn over de Kamer. Zij denken te bepalen wat de toon van het debat is, wanneer er bepaalde onderwerpen worden besproken en hoe deze processen moeten verlopen. Terwijl het parlement de baas is van de regering en niet andersom.

Het weglopen van het kabinet past bij het poldertotalitarisme. ''Dat was een superieur vertoon van minachting voor de volksvertegenwoordiging. Niet alleen voor Baudet. Volgende keer kunnen andere Kamerleden en partijen getrakteerd worden op de weglooptruc. Als Van Haga naar het hooghartig oordeel van het kabinet “onwelriekende reuzel” (Yeşilgöz) verspreidt dan loopt men gewoon weg. Is de kritiek van Wilders of Marijnissen een beetje te indringend? Men loopt weg'', volgens Paul Cliteur.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Paul Cliteur is bang dat dit geen éénmalig incident is. Dit is een geschikt instrument om de onwelgevallige nationalistische oppositie buitenspel te zetten. Laten we eerlijk wezen van Volt, GroenLinks, PvdA, Gundogan, BIJ1 en Den Haan daar hoeft dit kabinet niet bang voor te zijn omdat zij dezelfde globalistische agenda delen met het kabinet. Een sterke Kamervoorzitter met ballen zou dit nooit toestaan maar we weten allemaal dat Vera Bergkamp in de achterkamertjes door een deal tussen Rutte en Kaag daar is neergezet. De kritische oppositie wordt buitenspel gezet bij één verkeerd woord en Bergkamp zal dit laten gebeuren.

DDS