Pats! Geert Wilders (PVV) klaagt het hele kabinet aan: 'Het pleegt een ambtsmisdrijf, 3 jaar gevangenisstraf!'

• woensdag 21 september 2022
  • Categorie: , ,
  • Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen die vandaag plaatsvinden liet Geert Wilders weten dat hij en zijn partij een aanklacht indienen tegen het hele kabinet omdat het zich "strafbaar" gedraagt.

Michael van der Galien 21-9-2022

Hij wil daarom dat de leden van het kabinet zich voor de Hoge Raad moeten verantwoorden - en dat ze, als ze schuldig bevonden worden, met maximaal drie jaar gevangenisstraf bestraft moeten worden.

In zijn toespraak - waar we eerder vandaag ook al over schreven - zei Wilders dat het kabinet de plicht heeft te zorgen voor een bestaansminimum voor de Nederlanders. De grondwet is daar heel duidelijk over. Maar het kabinet doet dat niet. Mensen worden in grote getallen in de armoede gestort.

Dat is, zei Wilders, niet alleen laakbaar, "maar ook strafbaar. Een kabinet dat handelt in strijd met de Grondwet pleegt volgens onze wetten een ambtsmisdrijf waar een gevangenisstraf van maximaal drie jaar op staat."

"Ik dien nu dan ook namens de PVV-fractie," ging hij verder, "op grond van Artikel 355 lid 4 Wetboek van Strafrecht [en] Artikel 7 van de Wet Ministriële Verantwoordelijkheid bij deze een aanklacht in tegen alle leden van het kabinet." Het doel van die aanklacht is, aldus Wilders, om het kabinet te dwingen "zich te verantwoorden voor de Hoge Raad." En ja, dus om mogelijk bestraft te worden met prison time.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Daarop gaf hij zijn aanklacht aan Kamervoorzitter Vera Bergkamp (D66) met het verzoek het papier rond te laten gaan in het parlement - zodat de andere volksvertegenwoordigers weten wat zijn aanklacht precies behelst, en natuurlijk zodat ze het kunnen steunen indien ze dat willen.

DDS

Max Q zei

Geert heeft gelijk. Helaas is het in dit land zo dat gelijk hebben niet automatisch betekent dat je gelijk krijgt. Al helemaal niet met al die schwabinisten. (aanhangers van Klaas Wattenstok dus)