Omtzigt pleit voor onderzoek bij invoering prijsplafond energie: 'Geld moet naar de consument'

• maandag 26 september 2022
  • Categorie: , ,
  •  Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt legt uit waarom hij pleit voor een grondig onderzoek bij de invoering van een energieprijsplafond.

Bart Reijmerink 26-9-2022

Volgens Omtzigt moet het plan eerst goed worden onderzocht om zo te voorkomen dat energiebedrijven extra winst maken zonder dat de consument de vruchten plukt van de noodmaatregel.

Op social media kreeg Kamerlid Pieter Omtzigt in eerste instantie kritiek te verduren over het indienen van zijn motie. Volgens Bart van Horck was een soortgelijke motie al ingediend en was deze motie, ingediend door Segers (CU) en Marijnissen (SP), ook aangenomen.

Echter benadrukt Pieter Omtzigt dat zijn motie wezenlijk verschilt met moties van andere Kamerleden. Hij wil namelijk dat de overheid eerst een grondig onderzoek doet naar de uitvoering van een prijsplafond. Dit om te voorkomen dat men achteraf realiseert dat veel geld niet aankwam bij de consument.

'Deze motie vroeg een snel onderzoek ivm mogelijk martktfalen en megawinsten bij energiebedrijven, o.a. met het oog op de prijscap. En dat is heel, hard nodig. De toezichthouder waarschuwt nu zelf ook. En het gebeurt vlak voor het prijsplafond. Eneco en Greenchoice (deels eigendom van Eneco) gaan naar tarieven die ver boven de sportmarkt liggen', schrijft Omtzigt.

Volgens Omtzigt is dit een belangrijk en groot verschil omdat zijn motie ervoor moet zorgen dat grote energiebedrijven er niet vandoor gaan met extra winsten. 'Het is van groot belang dat het belastinggeld dat de regering wil gebruiken voor het een prijsplafond terecht komt bij de consument en niet als extra winst. Vandaar dit verzoek. Hoop dat je niet moe van wordt, want het gaat wel ergens over', concludeert het Kamerlid.

Nieuw Rechts