Omtzigt: "Pas twee kinderen uit Toeslagenschandaal herenigd met ouders"

• vrijdag 9 september 2022
  • Categorie: , , , ,
  • Het kabinet heeft aangekondigd dat het een schadevergoeding zal betalen aan de kinderen die uit huis zijn geplaatst door het Toeslagenschandaal.

MARIT NUBÉ 8-9-2022

De vergoeding kan oplopen tot €10.000. Kamerlid Pieter Omtzigt is ontevreden omdat pas twee kinderen zijn herenigd met hun ouders. Waarom kan het kabinet de kinderen wèl opsporen voor een vergoeding, maar niet voor de hereniging met hun ouders?, vraagt hij zich af.

De regering heeft aangekondigd dat uit huis geplaatste kinderen maar liefst €10.000 schadevergoeding kunnen krijgen. Maar dit nieuws werd niet door iedereen juichend ontvangen. Kamerlid Pieter Omtzigt hekelt het gebrek aan daadkracht en oplossingen van het kabinet. Van alle kinderen die uit huis zijn geplaatst door het Toeslagenschandaal, is pas een tien- tot twintigtal opgespoord. En van hen zijn er pas twee herenigd met hun ouders.

"Regering, u creëert uw eigen problemen als u de waarschuwingen van de Tweede Kamerleden op dit dossier blijft negeren," zegt Omtzigt in de Tweede Kamer. Vanwege de AVG-wet is het voor de overheid erg moeilijk om de kinderen op te sporen en te herenigen met de ouders. Maar als de overheid een schadevergoeding aan de kinderen moet betalen, gelden er plots andere regels.

Daarom zullen de kinderen aan het einde van het jaar een absurde brief op de deurmat krijgen, voorspelt Omtzigt. Hij voorspelt alvast de inhoud van de brief: "U bent slachtoffer van het kinderopvangtoeslagschandaal, en wij hebben ernstige twijfels of u terecht uit huis geplaatst bent. Wij weten dat als staat al anderhalf jaar, en wij betalen u daarom tienduizend euro. Maar tot nu toe zijn we er niet aan toegekomen om u te vinden, want volgens dat AVG mocht dat niet - maar we weten u nu wel te vinden om het geld aan u te betalen. En we weten niet wanneer we u gaan vinden om uw probleem op te lossen." Omtzigt concludeert: "Dat is een nare, traumatische ervaring voor deze kinderen."

Bovendien heeft Omtzigt zijn bedenkingen bij de schadevergoeding zelf. Volgens hem zal de schadevergoeding van €10.000 niet terechtkomen bij het kind zelf, maar bij de gecertificeerde instelling die officieel de voogdij heeft over het kind.

NieuwRechts

Bij alle criminele activiteiten van dit Kabinet kan dus ook ontvoering toegevoegd worden. Dat wordt een aardige straflijst met als meest erge, genocide op de Nederlandse bevolking en ontvoering van minderjarigen.