Kijk! Pepijn van Houwelingen (FVD) ontlokt Sigrid Kaag (D66) de waarheid: Oekraïne gaat boven Nederland

• vrijdag 9 september 2022
  • Categorie: , ,
  •  Bij een commissievergadering in de Tweede Kamer zocht Pepijn van Houwelingen de confrontatie met minister Sigrid Kaag.

Bij een commissievergadering in de Tweede Kamer zocht Pepijn van Houwelingen de confrontatie met minister Sigrid Kaag. De FVD'er wilde weten van de D66'er: hoe evalueert ze nu eigenlijk de sancties, die vooral een negatieve impact hebben op Nederlanders, en niet op Rúsland. Het antwoord van Kaag maakte volstrekt helder: dat interesseert haar helemaal niets. De strijd in Oekraïne is zogenaamd ónze strijd, en dus moeten onze burgers maar wat lijden.

"Het lijkt erop dat de sancties tegen de Nederlandse bevolking prima werken," begon Van Houwelingen cynisch tegen Kaag. Want ja, zo ziet hij dat natuurlijk terecht: de sancties zijn niet bedoeld om Rúsland te bestraffen, maar om de Néderlanders te straffen voor hun energieverbruik en ons te dwingen over te stappen op een alternatief energiesysteem.

"De gasprijzen gaan door het dak heen. De Nederlandse bevolking heeft daar zwaar onder te lijden," ging de FVD'er verder. "Aangezien het overduidelijk is dat de sancties vooral Nederlanders treffen, niet de Russen [wil ik weten]: hoe evalueert de minister de sancties? Zijn ze in het Nederlands belang?"

De reactie van Kaag daarop zegt alles over de visie van deze vrouw. "Even technisch, het is helemaal niet aan de orde dat we een evaluatie doen. Want daar hebben we niet genoeg data voor. Tweede is, met sancties in algemene zin probeer je altijd een regime te raken en de burgerbevolking te sparen."

Ja, en dat werkt dus niet. Want het 'regime' waar ze naar verwijst doet het verder prima, terwijl ónze burgerbevolking lijdt. Als dat je niet aanzet tot een evaluatie ben je gewoon van lotje getikt.

"Je probeert uiteindelijk paal en perk te stellen aan de oorlog in Oekraïne," ging Hare Hooghartigheid daarop verder. "Ik begrijp dat de heer Van Houwelingen hier totaal niet in is geïnteresseerd. Dat is mijn impressie. Tweede is, natuurlijk maken we ons zorgen over het averechtse effect dat door Poetin veroorzaakt is: de oorlog en het afsluiten van het gas."

Twee reacties: ten eerste interesseert mij die hele oorlog ook niet. Sneu voor die mensen daar, maar politiek gezien is het hún oorlog, hún strijd, hún leven. Nederlandse politici moeten de belangen van Néderlanders centraal stellen. Punt.

Ten tweede, dat "averechtse effect" is niet de schuld van Poetin, maar van Nederlandse politici. Die hogere gasprijzen zijn geen "automatisch gevolg" van de strijd in Oekraïne... maar het gevolg van belachelijke sancties die Westerse leiders hebben opgelegd aan de Russen. Natuurlijk gaan de Russen ons niet sponsoren met (goedkoop) gas terwijl wij a) hun tegenstanders in de strijd bewapenen en belangrijke militaire informatie geven, en b) sancties treffen die nadrukkelijk als doel hebben de Russische economie te vernietigen en daarmee een einde te maken aan het presidentschap van Poetin!

Van Houwelingen begrijpt dat natuurlijk ook, en ging de confrontatie dan ook gewoon aan. Het tekort aan gas is, zegt hij in de video hierboven, "natuurlijk de schuld van absurd beleid dat gevoerd wordt in de Europese Unie en door de Nederlandse regering. En omdat zij de oorlog in Oekraïne tot ónze oorlog hebben gemaakt zijn wíj́ [...] de dupe."

Onze oorlog

Even later was er weer een confrontatie tussen Kaag en Van Houwelingen. Daarbij zei Kaag: "Is de Nederlandse bevolking nog bereid de prijs te betalen voor om deze vreselijke oorlog in Oekraïne - een illegale inval, een schending van de soevereiniteit van een land, de onderdrukking van een bevolking - om dat tegen te gaan? Ik mag hopen dat het antwoord ja blijkt. Het is de taak van de overheid om de bevolking daarin mee te nemen."

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Nee, Hare Hooghartigheid, dat is jouw taak niet. Jouw taak is om ónze belangen te behartigen en ten koste van alles te verdedigen, niet om het leven nagenoeg onbetaalbaar te maken omdat de Amerikanen graag willen dat Oekraïne bij de NAVO en EU komt.

En nee, de Nederlander is niet bereid om failliet te gaan - om niet meer voor het eigen gezin te kunnen zorgen - om die NAVO-oorlog te financieren. Dat soort dingen doen jullie - de bovenonsgestelden - maar met jullie eigen spaargeld, en dan ook nog eens op een manier waardoor wíj er geen last van hebben.

DDS

In het verleden werden dergelijke vrouwen als heks op de brandstapel verbrand. Helaas is Kaag, beschermd door de coalitie, nog steeds aan haar vonnis ontsnapt. Dat ze Nederland diep in de ellende stort hoort bij een dergelijke heks.