Nieuwe Europese veiligheidsdoctrine: Ondersteuning voor de Oekraïne – tot aan de eigen ondergang

• donderdag 1 september 2022
  •  Nederland heeft in de afgelopen maanden al zijn wapenbestanden ter waarde van ongeveer € 210 miljoen aan de Oekraïne geschonken

In de Europese Oekraïne-politiek wint een toenemend radicaal standpunt terrein: terwijl in de VS de stemmen steeds luider worden die de Amerikaanse regering tot terughoudendheid manen, winnen in de West-Europese hoofdsteden nu blijkbaar de voorstanders van de onbeperkte oorlog de overhand.

Onlangs nog had bondskanselier Olaf Scholz (SPD) ter gelegenheid van de Onafhankelijkheidsdag van de Oekraïne, de 24e augustus, de onbeperkte ondersteuning van Duitsland voor de regering in Kiev verklaard. In zijn boodschap, die Scholz met de woorden “Slava Ukraini” afsloot, verkondigde hij dat Duitsland “vast aan de zijde van de bedreigde Oekraïne zou staan, nu en net zolang als de Oekraïne onze ondersteuning nodig heeft.”

Duitsland zou ook de sancties tegen Rusland voortzetten, de Oekraïne financieel blijven ondersteunen, het land bij de wederopbouw helpen, Oekraïens graan per spoor naar Europese havens transporteren,, gewonde Oekraïners in Duitse ziekenhuizen behandelen en Oekraïense vluchtelingen opnemen, zei de bondskanselier verder.

Wat later bevestigde de Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Annalena Baerbock (Groenen), dit standpunt en verzekerde de Oekraïne in een interview met de “Bild am Sonntag” het land in de strijd tegen Rusland desnoods nog jarenlang te ondersteunen, bijvoorbeeld met de levering van zware wapens.

“Natuurlijk zou ik graag willen dat de oorlog zo snel mogelijk voorbij is, maar we moeten er helaas van uitgaan dat de Oekraïne ook de volgende zomer nog nieuwe zware wapens van haar vrienden nodig heeft”, zei Baerbock, en ze voegde er aan toe: “Wat mij betref tis het duidelijk: de Oekraïne verdedigt ook onze vrijheid, onze vredesorde, en we ondersteunen haar financieel en militair – en wel net zo lang als nodig is. Punt.”

De Duitse regering staat niet alleen met deze houding. Nu volgde ook de Nederlandse regering onder de liberale minister-president Mark Rutte het voorbeeld. Minister van Defensie Karin Hildur “Kajsa” Ollongren kondigde aan dat er voor haar regering geen beperking zou bestaan hoeveel wapens ze aan de Oekraïne zou leveren om de Russische invasie af te weren. De minister behoort tot de links-liberale partij D66. “De industrie moet wapens aan Nederland en de Oekraïne leveren, en wij moeten dat financieren”, aldus de minister van Defensie.

Ook in Nederland doen de enorme wapenleveringen aan de Oekraïne ondertussen afbreuk aan het eigen defensievermogen. Het NAVO-lid Nederland heeft in de afgelopen maanden al zijn wapenbestanden ter waarde van ongeveer € 210 miljoen aan de Oekraïne geschonken en zou daarom in geval van nood niet meer kunnen voldoen aan zijn NAVO-verplichtingen. Voor de minister van Defensie is dat geen probleem: men zou nu, verklaarde ze, bij de wapenindustrie nieuwe wapens bestellen en ze onmiddellijk doorsturen naar de Oekraïne.

Bron:
    zuerst.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)