Nieuwe bevoegdheden geven MIVD en AIVD praktisch vrij spel: daarom legt toezichthouder functie neer

• zaterdag 10 september 2022
  • Bert Hubert legt zijn functie als toezichthouder op de geheime diensten na twee jaar neer. De nieuwe bevoegdheden van de AIVD en MIVD zorgen er volgens hem voor dat het toezicht houden daardoor praktisch 'verschraalt'.

Wout Willemsen 10-9-2022

Hubert was sinds 2020 technisch expert van de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB). Dat is de groep die vooraf toestemming moet geven aan de AIVD of MIVD om te mogen hacken, kabeltaps uit te voeren en andere privacygevoelige operaties te mogen starten. Maar de ministeries van Binnenlandse Zaken en Defensie breken de wet die daar over gaat weer open. Op 'tijdelijke basis' (ja, vast) willen de ministeries bepaalde operaties sneller kunnen uitvoeren, zonder dat vooraf toestemming van de toetsingscommissie nodig is, meldt RTL Nieuws.

Volgens Hubert maakt de nieuwe wet in de praktijk mogelijk dat inlichtingendiensten vrijwel alles kunnen en mogen aftappen, met als excuus dat er 'mogelijk wat interessants tussen zit'. Of dat dan zo is dat maken de diensten zelf wel uit. Toestemming vooraf is niet meer nodig. En de toezichthouder kan dan wel aanwezig zijn, maar waar moet hij dan nog toezicht op houden als het om tientallen terabytes aan data gaat? Onbegonnen werk!

Wat dat betreft gaat het helemaal de verkeerde kant op met de Nederlandse inlichtingendiensten. Als er een mogelijke terreurverdachte in jouw wijk woont, dan kan de AIVD voor het gemak alle data van die hele wijk aftappen, 'want misschien heeft hij wel contact met mensen uit de buurt'. Tijdens of na het aftappen kijkt de inlichtingendienst pas of er daadwerkelijk iets interessants tussenzit. En tijdens dat proces zullen ze natuurlijk héél secuur omgaan met allerlei privacygevoelige informatie, want zo zijn die diensten toch?

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Het zal niet lang duren of die inlichtingendiensten komen met heel interessante rapporten op de proppen. 'We waren op zoek naar een jihadist. Die hebben we niet gevonden maar we zien wel heel veel extreemrechtse uitingen op social media vanuit deze wijk, dus daar zijn we maar op doorgegaan.' Een gechargeerd voorbeeld, maar heel erg veel zal het niet afwijken van de realiteit straks.

DDS