Mkb-organisatie kritisch op Miljoennenota: 'Overheid en politiek hebben geen beleidsvisie op de grootste werkgever van Nederland'

• vrijdag 23 september 2022
  •  Brancheorganisatie beUnited is ontevreden over de kabinetsplannen voor het nieuwe jaar.

MARIT NUBÉ 23-9-2022

Volgens de organisatie wordt er veel gedaan voor de burgers, maar niet voor het midden- en kleinbedrijf. Het kabinet komt met te weinig steunmaatregelen voor ondernemers, zoals voor de hoge energieprijzen. Daarom wil beUited dat de overheid met specifiek beleid komt voor het MKB.

Bracheorganisatie beUnited is ontevreden over de kabinetsplannen, zoals gepresenteerd op Prinsjesdag. Dat laat het weten in een verklaring op de eigen website. De organisatie hekelt het uitblijven van maatregelen om het mkb te steunen in de energiecrisis. Hiermee komen Nederlandse ondernemers op een achterstand bij ondernemers in andere landen in Europa, omdat daar al wel maatregelen zijn getroffen, redeneert de organisatie. Bovendien vindt beUnited de tarieven en belastingen voor ondernemers te hoog.

Ook is beUnited ontevreden over de verhoging van het minimumloon. 'Dergelijke verhogingen is het op de zelfstandig ondernemers afwentelen van bestuurlijk onvermogen door de overheid. Het getuigt niet van enige realiteitszin en is niet haalbaar zonder de werkgelegenheid ernstig te bedreigen.' Ook wijst beUnited op de moeilijkheden waarin ondernemers vanwege de coronamaatregelen zijn beland. Er zijn hoge belastingschulden en huurkosten.

Er is een vrees dat er veel bedrijven omvallen, en volgens beUnited is het nog maar de vraag of er later vanzelf weer bedrijven terugkomen. 'Er wordt te makkelijk gedacht over een bedrijvendynamiek (als bedrijven verdwijnen komen er nieuwe voor terug),' staat er. Daarom zou het 'heel erg funest' zijn als er nu kleine bedrijven verdwijnen.

Daarom concludeert beUnited: 'De overheid en de meeste politieke partijen hebben geen beleidsvisie op de grootste werkgever van Nederland.' De brancheorganisatie vindt dat er apart beleid moet komen dat het mkb te goede komt.

JA21 heeft ook al een speciaal mkb-actieplan gepresenteerd om de ondernemers tegemoet te komen.

NieuwRechts