-Michel Mulder- 'De gasrekening: het is zo simpel'

• zaterdag 10 september 2022
  • Categorie: , , , ,
  •  Soms heb ik het gevoel dat je voor gezond verstand echt enkel nog maar bij de burger moet zijn.

Michel Mulder 10-9-2022

Watskeburt? Er dreigen heeeul veeeul gezinnen kopje onder te gaan door de stijgende energieprijzen.

Dat is dus in de basis al verkeerd verkondigd, want er dreigen veel mensen kopje onder te gaan door de absurd verhoogde maandtermijnen van de energieleveranciers.

Deze maandtermijnen zijn altijd slechts een schatting van uw te verwachte verbruik, en dus niet uw daadwerkelijke verbruik.

We horen nu verhalen van mensen die geld terug krijgen op hun laatste eindafrekening, maar die qua maandbedrag onbeschoft omhoog gaan vanwege de 'verwachte' prijsstijgingen op een altijd schommelende markt. (waarbij we niet eens weten óf we wel een strenge winter krijgen)

De oplossing voor het probleem deze winter is héél simpel, maar simpel daar wil politiek Den Haag uiteraard nooit aan.

Zorg er wettelijk voor - en ja, dat kan echt in no time - dat het termijnbedrag niet meer dan maximaal 20 tot 25 procent mag stijgen, en kijk na afloop - bij de volgende eindafrekening - wat mensen daadwerkelijk aan steun/compensatie nodig hebben, omdat je de cijfers dan zwart op wit hebt, en dat dus 100% eerlijk is.

Wat er nu gebeurt is dat de burger de - te verwachten - prijsstijgingen moet voorfinancieren, terwijl die voorfinancieringsplicht bij de energiemaatschappijen zou moeten liggen, zeker gezien de miljardenwinsten die zij momenteel maken.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Dit systeem is simpel, eerlijk en zorgt ervoor dat waarschijnlijk niemand echt daadwerkelijk verzuipt, maar zoals gewoonlijk moet het in Den Haag altijd langs een andere kant.

Als blijkt dat dit soort oplossingen niet ingesteld worden, dan wordt de energie'crisis' vanuit Den Haag dus echt gebruikt om de burger kapot, én afhankelijk te maken.

DDS