Met Rutte aan het roer gaat de VVD roemloos ten onder

• maandag 5 september 2022
  • Categorie: , ,
  •  Nederland staat in de fik.

Met Rutte aan het roer gaat de VVD roemloos ten onder

JORI VAN EIJK 5-9-2022

Nederland staat in de fik. Boeren worden geacht te verdwijnen, het MKB staat op omvallen en het gemiddelde huishouden kan de energierekening niet of nauwelijks betalen. Daarbovenop komt nog eens een torenhoge inflatie van 13,6 procent en zo blijft er bijna geen besteedbaar inkomen meer over voor de gewone man. En het moge duidelijk zijn dat er maar een duidelijke schuldige is voor deze misère. Namelijk alle kabinetten Rutte.

Sinds 2010 zwaait Mark Rutte de scepter over ons mooie Nederland. In die 12 jaar heeft hij persoonscrisis na persoonscrisis overleeft. Van de Teevendeal tot aan het toeslagenschandaal en niet te vergeten het 1 april debat over ‘’functie elders’’ betreffende de uitspraken van Rutte omtrent toenmalig CDA’er Pieter Omtzigt. Rutte bleef steeds zitten. En nu hebben we een punt bereikt waarop de ooit ‘’rechts liberale’’ Rutte de links progressieve D66 agenda moeiteloos uitrolt over Nederland. Als het aan de VVD-leden licht komt er verandering, maar gaat die er ook echt komen?

Toen Rutte in 2006 tot lijsttrekker van de toen nog rechtse VVD werd verkozen had hij een nipte meerderheid van 51,5 procent van de stemmen. Daarmee versloeg hij Rita Verdonk (46 procent van de stemmen) die bij het grotere publiek en een groot deel van de leden als de meest geschikte lijsttrekker gezien werd. Het is niet voor niets dat zij tijdens de verkiezingen van dat jaar meer stemmen haalde dan Rutte. Een krachtig signaal. En als Mark hier zelfinzicht had getoond had hij het fractievoorzitterschap afgestaan aan mevrouw Verdonk. Desondanks bleef Rutte partijleider (en dus ook fractievoorzitter), hij luisterde dus niet naar het volk. En dat zal niet de laatste keer zijn.

Zijn eigen VVD leden zijn klaar met de plannen en deals van Rutte. Er heerst grote onvrede met betrekking tot onder andere ‘’het stikstofprobleem’’ en de asielcrisis, tot op het punt waarop aangenomen moties van leden tijdens de ledenvergadering die pleiten voor een radicaal andere aanpak voor de stikstofproblematiek zomaar door de Tweede Kamerfractie van de VVD en door Rutte zelf niet serieus genomen worden. Ik begrijp de onvrede bij de leden dus goed als zelfs aangenomen moties worden genegeerd dan zou ik ook moedeloos worden.

De motie werd trouwens met een meerderheid van 51 procent aangenomen. Procentueel gezien evenveel als de nipte meerderheid die Rutte aan zijn partijleiderschap hielp in 2006. We kunnen dus met vrij grote zekerheid concluderen dat de heer Rutte alleen naar de meerderheid van de leden luistert als het hem gunstig uitkomt. Niet zo gek natuurlijk voor een rasopportunist als Rutte.

Zolang er binnen de VVD geen verzet ontstaat tegen de huidige koers dan zie ik de toekomst voor de partij die al zijn idealen aan D66 en GroenLinks heeft verkwanseld somber in. De VVD heeft misschien wel de meeste zetels in de tweede kamer maar het vertrouwen in de partij van Rutte en in Rutte zelf is historische laag. Gelukkig krijgen Rutte en zijn partij bij aankomende Statenverkiezingen in 2023 het lid op de neus als je de peilingen mag geloven. Partijen als BBB, PVV, en JA21 groeien gestaag.

Het volk is het zat en zij zullen zich dan ook uitspreken. Veel kritische VVD’ers zijn al overgestapt naar BBB of JA21 en dat zullen er alleen maar meer worden als er geen fundamentele veranderingen plaats vinden binnen de VVD. Echter zal dit met Rutte aan het roer en wannabe D66’ers (zoals het recent opgestapte kamerlid Daan de Neef) op de lijst niet gebeuren en zal de partij uiteindelijk marginaliseren tot een lobbyclubje van de Bankenunie in Den Haag. Tot die tijd zitten wij helaas opgescheept met de zelfzuchtige Rutte en zijn D66 vrienden.

-------------------------
    Dit opiniestuk is geschreven door Jori van Eijk.

NieuwRechts