LADA & Anders wil papieren gezondheidsverklaring

• zaterdag 17 september 2022

• Hollands Kroon – De fractie van LADA & Anders heeft het college, net als in november 2021, gevraagd of zij het afgeven van de papieren gezondheidsverklaring voor het CBR willen herinvoeren.

Stijn Vos 15-9-2022

De partij van fractievoorzitter Henk van Gameren ving bij het vorige college bot en hoopt dat bij het nieuwe bestuur wel bereidheid te vinden. Volgens LADA & Anders zorgt de keuze van Hollands Kroon om alleen digitale verklaringen te overhandigen voor problemen bij veel oudere, niet digitaal vaardige inwoners.

De gemeente Hollands Kroon werkt bijna volledig digitaal. Ook de gezondheidsverklaring, die sommige mensen nodig hebben voor het verkrijgen van een rijbewijs, wordt enkel digitaal verstrekt. Dat is voor de meeste mensen heel handig, maar volgens LADA & Anders zorgt het ook voor problemen: “De gevallen die wij kennen betreft steeds oudere inwoners die digitaal niet vaardig zijn en tevergeefs bij de gemeente aankloppen terwijl het CBR door verwijst naar de gemeenten voor het verkrijgen van de papieren verklaring. Dit zorgt voor verwarring en onbegrip.”

Standpunt vorige college heroverwegen
    In november vorig jaar zei het college in een reactie op deze vaststelling door LADA & Anders dat er bij de gemeente helemaal geen klachten zijn binnengekomen: “De inwoner kan goed uit de voeten met onze informatieverstrekking van dit proces. Informatie die zowel op onze website terug te vinden is als de informatie die door team Contact wordt verstrekt.” Wel klopt het dat inwoners soms moeten uitwijken naar buurgemeenten, die de verklaring wel fysiek afgeven: “Als een inwoner echt niet digitaal de mogelijkheid heeft dan kijken we wat fysiek een goede oplossing is. Hierbij kunt u dus inderdaad ook denken aan het laten afhalen van een gezondheidsverklaring bij een andere gemeente met een fysiek afgifte punt.”

“De gemeente dient dienstbaar te zijn aan haar inwoners, zeker aan hen die door het gemis van digitale vaardigheden buiten gesloten dreigen te raken”, vindt LADA & Anders. Daarom doet de partij nog een poging om dit bij het college onder de aandacht te brengen: “Onze vraag aan u is of u het standpunt van het vorige college om de schriftelijke gezondheidsverklaring van het CBR niet op papier te verstrekken aan mensen die niet digitaal vaardig zijn, wilt heroverwegen.”

Regio Noordkop

Dekker zei

Regeren is vooruitzien.
    Als de energievoorziening zo gaat worden als voorspeld, dus energie op bepaalde uren en energie uitval, dan kunnen we al die digitale ellende wel op ons buik schrijven want dan werken de computers niet meer, de telefoons niet meer, warmtepompen, enz.
    Er is geen enkel plan bij welke gemeente dan ook dat er in voorziet wat er moet gebeuren bij (langdurige) stroomuitval. Door de torenhoge energieprijzen wordt het voor veel mensen ondoenlijk om als de mobiele tel., de computer of wat voor apparaat dan ook defect raakt nieuw te kopen. Hoe gaat de Politiek en ambtenarij dat oplossen, die mensen maar uitsluiten?