Einde van het inspreekuur, Hollands Kroon gaat over op ‘raadscafés’

• donderdag 15 september 2022
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon – Het inspreekuur voor inwoners, dat steeds een aantal dagen voor de raadsvergadering in Hollands Kroon wordt ingepland, komt naar alle waarschijnlijkheid te vervallen.

Stijn Vos 13-9-2022

De gemeenteraad besluit daar aanstaande donderdag definitief over. In plaats van het inspreekuur komen er raadscafés op steeds een andere locatie binnen de gemeente. Zo kunnen raadsleden op informele wijze in gesprek, of in debat, met de inwoners.

De raadscafés moeten op de donderdagavond een week voor de raadsvergadering gaan plaatsvinden. De locatie wisselt steeds. In aanloop naar de verkiezingen begin dit jaar waren er verschillende partijen die opriepen tot een dergelijke vorm van inspraak. Zo zou de politiek toch iets dichter bij de inwoners komen te staan. Het gemeentehuis in Anna Paulowna kan simpelweg door de omvang van Hollands Kroon voor sommige inwoners als te ver worden ervaren. De traditionele vorm van het inspreekuur, waarbij inwoners achter het spreekgestoelte plaatsnemen en de raad moeten toespreken, kan ook een drempel zijn.

De raadscafés worden een stuk informeler. Het idee is dat er steeds een kleine groep raadsleden aan tafel plaatsnemen bij de inwoner die iets te melden heeft. Dat mag gaan over de aanstaande raadsvergadering, maar ook over iets anders. Na een kwartiertje rouleren de raadsleden. De raadscafés worden niet uitgezonden op de gemeentelijke website en er wordt ook niet genotuleerd. Inwoners die straks op de nieuwe manier in gesprek willen met de raad moeten zich vooraf aanmelden en worden gevraagd hun inbreng bij voorkeur vooraf op papier aan te leveren.

Regio Noordkop

Dekker zei

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een politicus is geweest die naar het oordeel van de (onafhankelijke) burger heeft geluisterd want ze weten het allemaal beter of DENKEN het beter te weten. Zonde van de tijd en de energie. Mocht bij hoge uitzondering wel geluisterd worden naar de burger dan ligt het ambtenaren apparaat wel dwars want die denken de wijsheid in pacht te hebben. Dat er om ieder wissewasje een deskundig bureau ingehuurd moet worden doet ze niet beseffen dat ze toch wel erg weinig weten en de belastingbetaler wel erg veel geld kosten.