Adviescolleges zijn de weg kwijt omtrent coronavirus: 'Volgzaamheid belangrijker dan effectiviteit'

• dinsdag 6 september 2022
  •  De winter komt steeds dichterbij en adviescolleges en overheidsinstanties maken zich steeds drukker over het te voeren coronabeleid.

Wout Willemsen 6-9-2022

De meest verschrikkelijke en ineffectieve maatregelen liggen weer op tafel. Dat is doelbewust, want, zo zeggen de adviescolleges: 'Om een nieuwe golf in te dammen, kan de overheid beter maatregelen instellen die epidemiologisch minder nut hebben maar wel worden nageleefd, dan andersom.'

De Nederlandse overheid en aan de overheid gelieerde instanties willen maar niet begrijpen dat het coronavirus zich niet in modellen, prognoses of afgebakende scenario's laat vangen. Het gedrag van de Nederlandse burger overigens ook niet.

Maar dat zal de adviescolleges en andere organisaties die mee hebben gewerkt aan het coronarapport werkelijk worst wezen. Ze hebben de hoop om het virus te bestrijden al lang opgegeven. Schijnveiligheid en bovenal volgzaamheid zijn belangrijkere factoren dan daadwerkelijk effectief beleid, meldt de NOS.

Hoe effectief de eerder genomen maatregelen zijn, wordt niet eens in het rapport besproken. Ze weten dus bijvoorbeeld niet hoe effectief mondkapjes nou daadwerkelijk zijn, maar zodra de besmettingen en de opnames stijgen adviseren ze wel om het dragen van die dingen maar snel weer verplicht te maken!

Komende winter gaan we dus waarschijnlijk een bijzonder achterlijke tijd tegemoet. Niemand weet precies wat effectief beleid is en wanneer bepaalde maatregelen zouden moeten worden ingevoerd.

Men komt eigenlijk niet veel verder dan 'gewoon alles nog een keer herhalen, omdat mensen dan het idee hebben dat we tenminste iets doen'. Hartstikke leuk voor de mensen die nog altijd blind vertrouwen op de overheid, minder leuk voor iedereen die begrijpt dat de maatregelen nauwelijks effect hebben gehad en het kabinet geen idee heeft wat ze met dat virus aan moeten.

(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Wat is dan het nut van dit rapport? Het geeft een beetje structuur aan het beleid, zodat het kabinet gewoon een draaiboekje heeft. Bij X aantal besmettingen voeren we maatregel A en B in. Bij Y aantal besmettingen voegen we C en D eraan toe. Uw overheid weet wat goed voor u is en wie de regels niet volgt is een wappie.

DDS