Kamermeerderheid wil dat Jetten stopt met peperdure gasplannen gemeenten

• dinsdag 6 september 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Energieminister Rob Jetten (D66) mag gemeenten niet langer verplichten om hun energiecontracten op te zeggen met het Russische Gazprom Energy.

MARIT NUBÉ 6-9-2022

Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer, inclusief coalitiepartijen VVD, CDA en ChristenUnie. De plannen kunnen per gemeente miljoenen euro's kosten. Bovendien komen de gemeenten uiteindelijk toch weer bij Russisch gas uit.

Eind april verplichtte Jetten aan ruim 120 gemeenten om per 1 oktober hun Gazprom-contract op te zeggen. Dit deed was bedoeld als economische sanctie. "Het is onwenselijk dat we als Europese landen op deze manier bijdragen aan de Russische staatskas," zei Jetten destijds.

Maar deze maatregel kreeg al snel veel kritiek. Zo bleek het voor gemeenten heel duur om hun gascontract op te zeggen. Zo kostte het de gemeente Utrecht elf miljoen euro om een nieuw contract af te sluiten. Daarnaast bleek de maatregel juist een averechts effect te hebben. Als gemeenten hun contract opzeggen, moeten zij nieuw gas inkopen op de Europese markt. Maar dit gas is altijd nog deels Russisch, en de gasprijzen zijn inmiddels tien tot vijftien keer gestegen. Dit betekent dat er met een nieuw gascontract juist méér geld in de Russische staatskas komt.

Eerder al uitte CDA-Kamerlid Henri Bontenbal zijn zorgen in Nieuwsuur. "De motivatie is goed, maar daarna neemt de emotie iets te veel de overhand en stoppen we met nadenken. [...] Het was een paar maanden geleden al duidelijk dat zo'n maatregel niet heel effectief zou zijn. Dat zo'n mechanisme - door zo'n contract opnieuw af te sluiten - eigenlijk meer geld naar Gazprom brengt, dat wisten we eigenlijk ook in maart en april. Dus volgens mij moeten we deze route niet uitwandelen en op onze schreden terugkeren," zei hij vorige week.

Minister Jetten hield voet bij stuk. "Maar dat is een prijs die je moet betalen voor het niet langer vullen van de schatkist van een oorlogszuchtige dictator," zei hij destijds. Het averechtse effect van zijn maatregel scheen hij te negeren. Sterker nog: als gemeenten niet meewerkten, zag hij zelfs een celfstraf voor burgemeesters en wethouders als een mogelijkheid. Wierd Duk noemde deze maatregel 'tiranniek'.

Nu blijkt dat een Kamermeerderheid het eens is met Bontenbal. Elf fracties, inclusief VVD, CDA en ChristenUnie willen dat Jetten afziet van de verplichting, meldt NOS. Ze zijn bang dat de maatregel een averechts effect heeft. D66, GroenLinks en PvdA zijn wel sceptisch over de maatregel, maar willen eerst antwoorden van de minister voordat zij hun conclusies trekken.

Minister Jetten heeft vooralsnog niet gereageerd op de nieuwe stemming. Eerder kreeg hij ook al veel kritiek omdat hij aankondigde dat hij niet aanwezig zou zijn bij de Algemene Beschouwingen. Dit is het belangrijkste debat van het jaar. NieuwRechts is een petitie gestart om een tegengeluid te laten horen: Priorijetten.

NieuwRechts