Kritische leden D66-focusgroep presenteert nieuw stikstofaanpak zonder veestapelkrimp

• donderdag 11 augustus 2022
  •  Twee wetenschappers, Han Lindeboom en Johan Sanders, die betrokken waren bij een D66-focusgroep over de stikstofcrisis hebben woensdag een nieuw stikstofplan gepresenteerd op Texel.

Bart Reijmerink 11-8-2022

Volgens deze nieuwe aanpak is een krimp van de veestapel helemaal niet nodig. Beide wetenschappers hebben de plannen aan enkele VVD-Kamerleden overhandigd.

Professor Han Lindeboom had in juni op NPO Radio 2 een boekje open gedaan over de werkwijze van D66. Lindeboom was betrokken bij een focusgroep van de democraten die bezig was met het stikstofdossier. Tijdens diverse bijeenkomsten focuste deze groep zich op het stikstofbeleid. De focusgroep kwam er al snel achter dat er niks wetenschappelijks was aan het stikstofbeleid, maar deze conclusie mocht niet gedeeld worden met de rest van Nederland. Dit zou namelijk een partij als FVD in de kaart spelen, aldus Lindeboom.

Bij Op Z'n Kop, de NPO-podcast van Marianne Zwagerman, vertelde Lindeboom dat de conclusies van het onderzoek van de focusgroep, waar hij deel van uitmaakte, niet gedeeld mochten worden van Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot omdat die "koren op de molen" zouden zijn "van Thierry Baudet."

Binnen deze D66-focusgroep was er nogal stevige kritiek te horen op de kabinetsplannen voor de stikstofreductie. Volgens wetenschapper Lindeboom klopte zelfs sommige RIVM-cijfers niet. Dit hebben zij in een rapport dan ook aangekaart, maar dit rapport mocht absoluut niet naar buitenkomen, aldus De Groot. Het zou natuurlijk voor D66 een flinke flater zijn als nota bene een eigen werkgroep de landbouwvisie van D66 bekritiseert.

Lindeboom heeft nu samen met Johan Sanders een alternatief plan gepresenteerd. In dit plan wordt omschreven hoe men in Nederland de stikstofuitstoot kan reduceren zonder dat de veestapel hoeft te krimpen. Volgens beide wetenschappers is het belangrijk dat men vooral de focus legt op innovatie.

Dat kan door met minder stikstof uit kunstmest en veevoer uit het buitenland toch dezelfde landbouwopbrengsten te halen, zowel in de veehouderij als de akkerbouw.

"Zonder moeite kunnen we achter het doel van het kabinet staan om 39.000 ton stikstof emissiereductie te bereiken voor 2034", vertelt Sanders aan de Telegraaf.

NieuwRechts