Agro-industrie weigert om tafel te gaan met kabinet: 'Kabinet baseert plannen op onjuiste aannames'

• donderdag 11 augustus 2022
  • Categorie: , ,
  •  Volgende week donderdag hadden premier Rutte en andere kabinetsleden een gesprek gepland staan met grote bedrijven uit de Agro-industrie.

Bart Reijmerink 11-8-2022

Echter willen deze bedrijven helemaal niet om tafel gaan met het kabinet. Althans "zolang het kabinet niet toezegt een andere koers te gaan varen", aldus diverse bedrijven uit de Agro-industrie.

Uit een rondvraag van NU.nl blijkt dat de Agro-industrie op dit moment helemaal geen behoefte heeft aan een gesprek met het kabinet onder leiding van stikstofbemiddelaar Johan Remkes.

De grote agro-bedrijven zijn van mening dat het kabinet niet open staat voor andere meningen over de aanpak van de stikstofcrisis. Zo lang het kabinet niet wil afwijken van de huidige koers, weigeren veel agro-bedrijven te gaan praten met Rutte en consorten.

Het kabinet heeft volgens zuivelgigant Royal A-ware gekozen voor een aanpak die is gebaseerd op "onjuiste aannames". Ook Royal De Heus is bereid aan tafel te schuiven mits het kabinet bereid is te praten over "het beleid, tijdpad voor de maatregelen en manier van stikstofreductie". Echter meent de Agro-industrie dat hier op dit moment nog geen sprake van is.

Een woordvoerder van Remkes wil nog niet te veel prijsgeven over het ingeplande gesprek. Het is dus nog onduidelijk of het gesprek wel doorgaat.

NieuwRechts