Tweede datacenter van Microsoft in Middenmeer steekt inmiddels boven de snelweg A7 uit

• vrijdag 19 augustus 2022
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON -  MIDDENMEER

Vanaf de snelweg A7 ter hoogte van Middenmeer is het goed te zien: de bouw van een nieuw datacenter voor Microsoft met vooralsnog een luchtig uiterlijk gezien het transparante karakter van het stalen frame dat de lucht insteekt.

Winnie van Galen 18-8-2022

De werkzaamheden voltrekken zich aan de westkant van de A7 op bedrijventerrrein ’t Venster-West. Het gaat om een megaklus gezien de honderden auto’s van werknemers en een batterij aan bouwketen die op het terrein te vinden zijn.

De bouw van het datacenter betreft het tweede in zijn soort dat Microsoft in Middenmeer realiseert. De eerste is gebouwd aan de oostkant van de A7 en kwam in 2015 gereed, op het terrein van Agriport. Bedrijventerrein ’t Venster-West behoort eveneens tot Agriport. Aangrenzend aan het bouwterrein wil Microsoft een derde datacenter bouwen, op de locatie B1. Vooralsnog worden deze plannen tegengehouden door de provincie die het huidige wegennet rondom Agriport te krap bemeten vindt voor bouwverkeer in combinatie met het gewone verkeer.

Vooruitlopend op de realisatie van een datacenter op het Venster-West waren er bouwketen neergezet op locatie B1. Dit tot onvrede van stichting Red de Wieringermeer. In hun ogen lagen die bouwketen te ver verwijderd van de werkzaamheden op ’t Venster-West. Volgens voorzitter Jan Meijles van genoemde stichting hebben juristen van Microsoft er nog eens naar gekeken en vervolgens vastgesteld ’dat het inderdaad niet klopte’. Een groot deel van die bouwketen op B1 zijn inmiddels weg. Donderdag werden de laatste delen met een hoogwerker verwijderd.

Noordhollands Dagblad

Het is de bedoeling dat Nederland 1 groot industriegebied wordt en ze zijn aardig op weg. De boeren worden verjaagd voor huizen voor de import Afrikanen en dit soort projecten. Politici zoals Meskers en Groot helpen graag mee het doel van Rutte en zijn WEF, uiteraard tegen een vorstelijke beloning, te realiseren.
    De energie vretende datacenters zijn opeens geen probleem meer, de burgers moeten bloeden, maar gewoon een paar honderd windmolens en zonnepanelen weides erbij en ze zijn zogenaamd energie neutraal. De politiek liegt er wel een punt aan en de media werkt er graag aan mee.
    Nederland is in sneltreinvaart op weg naar de ondergang.