Stikstofonderhandelingen stuk gelopen, boeren dreigen met acties: "Bij Van der Wal mis ik iedere empathie voor de boeren"

• zaterdag 6 augustus 2022
  • Categorie: , , ,
  • Boerenactiegroepen zijn niet bepaald te spreken over het stikstofgesprek met Johan Remkes van vrijdag.

Bart Reijmerink 6-8-2022

LTO Nederland ging namens acht boerenactiegroepen het gesprek aan met stikstofbemiddelaar Remkes. Echter bleek al snel tijdens het gesprek dat de sfeer niet bepaald goed te noemen was. Diverse boerenactieclubs hebben nu harde acties aangekondigd.

Een woordvoerder van VVD-coryfee en stikstofbemiddelaar Johan Remkes liet tijdens het gesprek weten dat er een 'goede sfeer' heerst en dat het gesprek daarom langer dan verwacht duurde op vrijdag.

Echter klopt dit helemaal niet. LTO Nederland herkende zich totaal niet in deze persverklaring. Volgens de boerenclub is dit bericht exemplarisch voor de overheid: 'eenzijdig en zonder afstemming'. Zo begon de eerste spanningen ontstaan nog voordat het bemiddelingsgesprek was afgelopen.

Acht boerenorganisaties kwamen na het gesprek met Remkes bijeen in Wageningen. Hier hebben enkele boerenclubs bekend gemaakt opnieuw met harde protestacties te komen.

"Bij Van der Wal mis ik iedere empathie voor de boeren", vertelt Agractie-voorman Bart Kemp over de minister voor Stikstof tegen de NOS. Ook andere agrarische belangenorganisaties zijn van mening dat de overheid geen enkele poging tot een handreiking doet.