Regeringspartijen sluiten koopkrachtdeal: minder pijn energierekening, werken moet lonen

• woensdag 31 augustus 2022
  • Categorie: , ,
  •  Na lange en moeizame onderhandelingen heeft de coalitie eindelijk een koopkrachtdeal gesloten.

31-8-2022

In de nacht van dinsdag op woensdag kwamen de coalitiepartijen na overleg van meer dan 12 uur tot een miljardenpakket waar de partijen het mee eens zijn. "Grote uitdagingen, mooi afgewogen pakket denken we," zo reageert minister Kaag (Financiën).

Hoe het koopkrachtpakket er precies uit komt te zien willen de partijen nog niet zeggen. Dat wordt pas op Prinsjesdag bekend. Premier Rutte: "We kunnen nu niks zeggen, het wordt allemaal zichtbaar op Prinsjesdag."

Wat wel duidelijk is dat het pakket uit twee onderdelen zal bestaan. Ten eerste een pakket om de pijn van de energierekening te verminderen. Ten tweede een pakket dat ervoor moet zorgen dat werken meer gaat lonen.

De grote vraag wordt of de plannen sterk genoeg zijn om iets te doen aan de hyperinflatie die Nederland kent. Vandaag werd bekend dat deze tot ongekende hoogte is gestegen (+13,6%). Dat is zo'n gigantisch percentage dat veel Nederlanders met slechts 'een verzachting' van bijvoorbeeld de energierekening lang niet genoeg hebben om stijgende kosten aan gas, licht, brandstof en boodschappen te compenseren.

NieuwRechts

Max Q zei

Werken moet lonen: te beginnen zodra je in staat bent te lopen, spreken en een beetje begrijpen. Stoppen wanneer je er dood bij neer valt. Zo ongeveer ? Oh ja, wordt je ziek/gehandicapt wordt je verplicht naar het hiernamaals gestuurd.