LTO: ‘Erewoord’ van Rutte, doelen zijn bespreekbaar

• woensdag 3 augustus 2022
  •  Sjaak van der Tak kreeg het ‘erewoord’ van Rutte dat er echt over doelen, tijdspad, middelen en de kritische depositiewaarde kan worden gesproken met het kabinet.

Lydia van Rooijen 3-8-2022

redacteur ondernemen

Dat vertelde de LTO-voorzitter dinsdagavond in een webinar aan de leden, om uit te leggen waarom LTO vrijdag aanschuift bij Johan Remkes, samen met andere boerenbelangenorganisaties. “Ik sprak hem aan als minister-president en vroeg hem om z’n erewoord. Dat kreeg ik, waarmee het kabinet dus tegemoet komt aan onze voorwaarden om te komen praten”, vertelt Van der Tak. Daarna heeft hij contact gezocht met de andere LTO-bestuurders en is het besluit genomen om de periode van zes weken gespreksweigering te doorbreken. Van der Tak houdt de premier aan zijn woord dat er echt ruimte is om te onderhandelen met het kabinet over de doelen, middelen, het tijdspad en de kritische depositiewaarde in de stikstofplannen.

Digitaal bijpraten

De top van LTO nam dinsdagavond een uur de tijd om digitaal de leden bij te praten en vragen te beantwoorden, over de stikstofgesprekken en andere onderwerpen die bij boeren spelen. LTO Noord-voorzitter Dirk Bruins heeft de afgelopen dagen veel contact gehad met boeren die iets vinden van de stap van LTO om als eerste het zwijgen te doorbreken. “Natuurlijk hebben we veel kritiek gehad, maar ook veel steun van boeren”, zegt Bruins.

We hebben geen garantie dat de premier écht gedraaid is, maar daar komen we alleen achter door dit eerste verkennende gesprek aan te gaan

Bruins kijkt ernaar uit om het gesprek weer aan te gaan: “Want er moet uiteindelijk een oplossing komen. En die moet van het kabinet komen en daar kunnen wij alleen aan bijdragen door te praten. Zo werkt het in onze democratie; de Tweede Kamer bepaalt uiteindelijk of er ruimte is. We hebben ook geen garantie dat de premier écht gedraaid is, maar daar komen we alleen achter door dit eerste verkennende gesprek aan te gaan.”

‘Bal aan de voet houden’

Een andere reden waarom Van der Tak vond dat LTO nu wel de beslissing moest maken, is omdat de belangenorganisatie graag de touwtjes in handen wil houden. “Straks komt de regering zelf met een brief, waarin weer allerlei zinnen staan waar we het niet mee eens zijn. Natuurlijk hadden we langer kunnen wachten, een dag langer na kunnen denken, maar we willen de bal aan de voet houden”, aldus Van der Tak. LLTB-voorzitter Leon Faassen valt hem bij: “Een man een man, een woord een woord. We hebben eerder voorwaarden gesteld om in gesprek te gaan, nu het kabinet aan die voorwaarden wil voordoen, moeten we ook aan onze kant verantwoordelijkheid nemen.”

Woensdagavond bij elkaar

Woensdagavond zitten de boerenbelangenbehartigers bij elkaar, om onder andere te bespreken welke organisaties gebruikmaken van de gespreksuitnodiging van Johan Remkes. LTO-voorman Van der Tak weet dat anderen al wel het besluit hebben genomen: de Nederlandse Akkerbouwvakbond (NAV), POV en vertegenwoordigers van de biologische sector zijn er sowieso bij. Eerder lieten bijvoorbeeld FDF, Agractie en de Nederlandse Melkveehouders Vakbond weten nog te twijfelen. Van der Tak liet merken er vertrouwen in te hebben dat met name de NMV zal aansluiten: “Maar dat is uiteraard aan de organisaties zelf.”

Meer weten over de stikstofcrisis? Bekijk het gratis webinar waarin Boerderij-redacteur Jan Braakman antwoord geeft op vele vragen.

Lees alles over het stikstofbeleid in dit dossier.

Boerderij

Het erewoord van Rutte is net zo veel waard als een hoop stront(stikstof), helemaal niets is in de loop der jaren al tientallen keren gebleken.

Hoe haalt deze man het in zijn hoofd om aan de grootste leugenaar een erewoord te vragen, hij moet inmiddels toch bekend zijn met alle leugens en beloftes van markje