Limburgse VVD-leden in verzet: verzoeken landelijke fractie om asielstop in te voeren

• maandag 15 augustus 2022
  •  Diverse Limburgse VVD-afdelingen hebben een brief aan de landelijke VVD geschreven met de oproep om een asielstop in te voeren.

Bart Reijmerink 15-8-2022

De oproep gaat in tegen het huidige kabinetsbeleid van VVD-staatssecretaris Eric van der Burg, die vooralsnog niet aan een asielstop denkt.

Zestien Limburgse VVD-fractievoorzitters ondersteunen de boodschap uit de brief, meldt 1Limburg. De VVD'ers schrijven dat gemeenten en provincies, zonder ooit akkoord te zijn gegaan met het huidige beleid, de klappen moeten opvangen van het asielbeleid en dat 'gemeente en provincies mede-eigenaar zijn geworden van een probleem waar ze niet om gevraagd hebben.'

Gemeenten zijn verantwoordelijk om asielzoekers te huisvesten en worden onder meer door het Rijk en het COA onder druk gezet om vanuit het niets en met beperkte middelen opvangplaatsen realiseren. Dit blijkt in de praktijk vaak genoeg niet te lukken. Ook zijn er gemeenten die te weinig asielzoekers opvangen.

De fractievoorzitters merken dat het draagvlak onder de bevolking 'drastisch afneemt.' Ook hekelen ze de communicatie vanuit Den Haag. 'Dit is in combinatie met oplopende prijzen van woonruimte, energielasten en levensonderhoud een zorgwekkende ontwikkeling', schrijven de VVD'ers.

NieuwRechts