Boeren vormen weer één front

• dinsdag 2 augustus 2022
  • Categorie: , , , ,
  •  Den Haag  - Gezamenlijk beraad belangenclubs om breuk te lijmen

Connie de Jonge en Mike Muller 2-8-2022

Alle boerenorganisaties komen woensdagavond bij elkaar in een poging om opnieuw één front te vormen. Ook Sjaak van der Tak, de door activistische boerengroeperingen voor rotte vis uitgemaakte voorzitter van land- en tuinbouworganisatie LTO, zal er bij zijn.

Remkes’ onafhankelijkheid, daar gelooft echt geen enkele boer in

De aankondiging van het boerenberaad, dat in de buurt van Nijkerk is gepland, volgt op snoeiharde kritiek van met name Farmers Defence Force (FDF) op LTO, de grootste agrarische belangenclub. Die kondigde afgelopen week onverwacht aan toch bereid te zijn met bemiddelaar Johan Remkes om tafel te gaan.

Het leidde tot grote woede bij FDF-voorman Mark van den Oever. Hij verweet LTO een ’tuinslangruggengraat’. De woede van Van den Oever is inmiddels bekoeld. Na een gesprek met LTO-voorman Van der Tak maandagmorgen zijn de plooien gladgestreken. „Snel zand erover en klaar.”

Daarmee lijkt de ergste kou uit de lucht in de verhouding tussen de boerenorganisaties, maar de achterdocht bij veel boeren over de rol van LTO blijft. De organisatie zou te veel geneigd zijn om mee te buigen met het kabinet.

Om dat te voorkomen, is de gedachte bij de minder gematigde boerenorganisaties, is het misschien toch een optie om dan zelf ook maar bij Remkes aan te schuiven. De toezegging van premier Rutte dat er geen taboes zijn en dat alles besproken kan worden, geloven veel agrariërs niet. „Dat doen we pas als het kabinet zijn plannen terugtrekt.” Voor LTO was Ruttes belofte genoeg om aanstaande vrijdag met Remkes, premier Rutte en de ministers Van der Wal (Stikstof) en Staghouwer (Landbouw) te gaan praten. Ook allerlei natuur- en milieuorganisaties en lagere overheden schuiven aan. Andere boerenorganisaties wezen de uitnodiging van de hand.

Agractie

Agractie-voorzitter Bart Kemp overlegde maandag telefonisch met Remkes. „Het was een open gesprek”, zegt hij. „Het ging onder andere over zijn onafhankelijkheid, daar gelooft echt geen enkele boer in. We kwamen niet verder dan de conclusie dat we het daarover niet met elkaar eens zijn.”

De actiegroep heeft Remkes een document overhandigd waarin op een rijtje wordt gezet welke stappen het kabinet moet nemen voordat er verder kan worden gepraat. „Dat gaat bijvoorbeeld over de vergunningen. Waarom stelt Nederland daar veel strengere eisen voor dan Duitsland zoals TNO constateert? We hebben afgesproken dat er hierop binnen enkele dagen een reactie vanuit premier Rutte of vanuit Remkes komt.” Een woordvoerder van Johan Remkes wil dat niet bevestigen.

Of de scherven bij de boeren onderling gelijmd worden, zal
     woensdagavond blijken.

Noordhollands Dagblad

Die van der Tak is tamelijk onbetrouwbaar heb ik op telegram gelezen.