Bezwaren tegen wooneenheden voor seizoenswerkers in Oudesluis afgewezen. Rechter: van aantasting van het woon- en leefklimaat is geen sprake

• donderdag 18 augustus 2022
  • Categorie: , , ,
  •  OUDESLUIS

Het echtpaar Broersen-Monquil aan de Korte Ruigeweg in Oudesluis heeft de rechtszaak tegen de gemeente Schagen over de huisvesting van twintig seizoensarbeiders verloren.

Frits Verhagen 17-8-2022

De Alkmaarse bestuursrechter E. van Keken heeft bepaald dat er van aantasting van het woon- en leefklimaat ter plaatse geen sprake is.

Bloembollenbedrijf Van Lierop en Zonen BV kreeg van de gemeente een vergunning om aan de Korte Ruigeweg tijdelijk tien woonunits te plaatsen voor twintig arbeidsmigranten. De eerste seizoenskrachten zijn eind vorig jaar in Oudesluis komen wonen.

Overlast

Omwonenden zijn echter bang voor overlast, zo zei mevrouw C. Broersen begin deze maand tijdens de behandeling van de rechtszaak. Bewoners maken zich onder meer zorgen over de verkeerssituatie aan de Korte Ruigeweg. Volgens de critici wordt er nu al veel te hard gereden en wordt die situatie met de komst van de arbeidsmigranten er niet beter op.

De gemeente heeft een verkeersonderzoek laten uitvoeren, waaruit bleek dat de verkeersdrukte slechts met vier procent toeneemt. Omwonenden hebben kritiek op dat onderzoek, maar de rechter stelt dat de uitkomst van het onderzoek aantoont dat er van extra verkeersoverlast geen sprake is.

Lawaai

Het echtpaar Broersen is ook bang dat er veel meer lawaai is zodra alle containerwoningen bewoond zijn. De bestuursrechter wijst ook dat bezwaar af. Volgens de rechter is niet te verwachten dat het geluid aan de Korte Ruigeweg zodanig toeneemt dat er ernstige hinder mag worden verwacht.

Noordhollands Dagblad

De rechter zou absoluut anders geoordeeld hebben als hij/zij er zelf gewoond had, zo is de rechtsspraak tegenwoordig.
    Hetzelfde met asielzoekerscentra, er zal nooit een rechter, politicus of hoge ambtenaar in de buurt wonen.
    Eigenlijk zeer merkwaardig in deze tijd van de stikstofhysterie dat de boeren weggepest of onteigend worden en een bollenbedrijf wat zeer veel gif(landbouw beschermingsmiddelen) gebruikt kan ongehinderd doorgaan met zijn milieuvervuilende maatregelen. Maar ja, dat is de logica van de politiek en rechterlijke macht, niet meer te volgen voor normale mensen.