Bam! Wopke Hoekstra (CDA) legt bommetje onder kabinet: 'De doelen voor 2030 zijn níét heilig'

• vrijdag 19 augustus 2022
  • Categorie: , ,
  • Het CDA komt vandaag met wat overduidelijk een daad van rebellie is.

Michael van der Galien 19-8-2022

Want Wopke Hoekstra heeft laten weten (aan de media) dat zijn partij niet langer vasthoudt aan de stikstofdoelen van het kabinet waar hij zelf deel van uitmaakt. "Er is een herstart nodig van het proces," aldus de 'christendemocraat.'

Oh ja! Het moge duidelijk zijn: het CDA begint zich érnstig zorgen te maken over de toekomst van... nou ja, van zichzelf. Niet van het land natuurlijk, want dat kan de WEF-christenen verdommen. Maar ze zien de peilingen, ze hebben door dat het hele platteland naar alternatieve partijen als BBB, Omtzigt, FVD en PVV toerent, en denken: als we nu niet héél snel bakzeil halen is het straks gewoon afgelopen met onze partij en dus met ons luxeleventje.

En dus komt de partij in actie. Dat wordt gedaan door partijleider Wopke Hoekstra zelf. Die laat vandaag in een interview met het Algemeen Dagblad met name D66 - maar ook de VVD - namelijk keihard vallen. Hij en zijn partij trekken hun handen af van het absurde, achterlijke, dictatoriale, doorgeslagen stikstofplan van het kabinet Rutte IV.

Helaas is het niet zo dat Hoekstra de doelen an sich verwerpt. We hebben het hier wel over een WEF-politicus. Dat houdt in dat hij een 'vermindering' van 50% steunt. "Het CDA wil de problemen niet doorschuiven naar volgende generaties," mekkert hij daarover. Alleen wil hij dat dit niet al in 2030 hoeft, wat D66 en VVD ten koste van alles willen.

Steun DDS in de strijd tegen het partijkartel én tegen het mediakartel!

[Filmpje] Arnold Karskens waarschuwt Nederland: 'Hongersnoden beginnen met het onteigenen van boeren'

"Natuurlijk kun je op veel plekken vóór 2030 de stikstofdoelen al halen, maar als het elders langer duurt, moeten we die tijd nemen," zegt Hoekstra nu.

"We moeten het proces herstarten, boeren moeten weer bondgenoot worden," zegt Hoekstra ook nog. Met andere woorden, hij wil dat de confrontatie tussen het kabinet en de boeren - van oudsher loyale, trouwe CDA-kiezers - per direct beëindigd wordt.

Die boeren, zegt Hoekstra, "moeten ook een eerlijke boterham kunnen verdienen."

Hilarisch genoeg zegt hij ook in het interview dat hij "vertrouwen" heeft in de coalitie. Dat is vermakelijk omdat diezelfde coalitie natuurlijk gezorgd heeft voor deze harde confrontatie. Als het kabinet meteen had gedaan wat Hoekstra nu wil, dan was het er waarschijnlijk in geslaagd een hoop boeren redelijk kalm te houden. Het was de alles of niets houding van het kabinet die tot de boerenopstand leidde.

Gevaar

Overigens is het te hopen dat de boeren hier niet in trappen. Het klopt dat Kaag en Rutte hen spreekwoordelijk meteen de nek willen omdraaien, maar als je doet wat Hoekstra wil dan ben je meer als een kikker die in koud water zit, waarna het vuur aangaat, en hij héél langzaam gekookt wordt. Hij springt er dan namelijk niet uit omdat hij niet doorheeft wat er gebeurt. Zo'n aanpak is op termijn mogelijk zelfs nóg risicovoller.

Er is maar één echte oplossing voor de boerencrisis - een oplossing die op de lange termijn goed werkt: dat is het totale verwerpen van de gedachte dat er zoiets als een 'stikstofprobleem' is. Als er bomen en planten zijn die niet van stikstof houden verdwijnen die... vervolgens worden die op geheel natuurlijke wijze vervangen door bomen en planten die juist van stikstof houden. Interessant genoeg zijn die laatste bomen en planten horen ook juist thuis in Nederland. Zo ziet onze natuur er eigenlijk uit; al die stikstofarme natuur is bijna altijd door mensen geplant, niet door de natuur zelf.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Hoe het ook zij, Hoekstra legt hiermee natuurlijk wel degelijk een bommetje onder het kabinet. D66 is immers totaal radicaal op dit onderwerp. Kaag en haar mede-extremisten wíllen niet langzaam te werk gaan. Ze willen het land totaal transformeren, en wel meteen.

Het konden dus weleens bijzonder interessante tijden worden.

DDS