Wetenschap wil ook in gesprek met stikstofbemiddelaar Remkes: 'Fout in RIVM-model'

• vrijdag 19 augustus 2022
  • Categorie: , ,
  • De wetenschap moet als sector ook in gesprek gaan met stikstofbemiddelaar Johan Remkes en het kabinet, aldus hoogleraar Han Lindeboom.

Bart Reijmerink 19-8-2022

Lindeboom was lid van een D66-focusgroep die kritisch was op de nieuwe stikstofplannen van het kabinet. Volgens Lindeboom staan er fouten in het stikstofmodel van het kabinet en kan de wetenschap helpen om het juiste soort beleid uit te voeren.

"Het hele stikstofprobleem is complex en ingewikkeld. Er zijn nieuwe ontwikkelingen. Ik denk dat het veel beter is om er samen goed naar te kijken en dat gebeurt nu helemaal niet", vertelt Lindeboom in gesprek met BNR Nieuwsradio.

Als hoogleraar marine ecologie heeft Lindeboom al twee jaar geleden ontdekt dat er fouten zitten in het model van de RIVM. Echter wordt zijn kritiek genegeerd.

"Men laat vrij grote hoeveelheden ammoniak uit de zee komen. Voor Texel is dat 25 procent van de depositie. Ik ben marineprofessor en ik weet dat dat niet kan. Dat is er niet. Dat probeer ik in te brengen in de discussie, maar het wordt genegeerd door zittende professoren. Het zou goed zijn als dit soort geluiden ook gehoord worden. Want dat is bijvoorbeeld toch een flinke stikstofruimte, in ieder geval voor de boeren langs de Nederlandse kust."

Eerder deed Lindeboom op NPO Radio 2 ook al een boekje open over de werkwijze van D66. Lindeboom was betrokken bij een focusgroep van de democraten die bezig was met het stikstofdossier. Tijdens diverse bijeenkomsten focuste deze groep zich op het stikstofbeleid. De focusgroep kwam er al snel achter dat er niks wetenschappelijks was aan het stikstofbeleid, maar deze conclusie mocht niet gedeeld worden met de rest van Nederland. Dit zou namelijk een partij als FVD in de kaart spelen, aldus Lindeboom.

Bij Op Z'n Kop, de podcast van Marianne Zwagerman, vertelt Lindeboom dat de conclusies van het onderzoek van de focusgroep, waar hij deel van uitmaakte, niet gedeeld mochten worden van Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot omdat die "koren op de molen" zouden zijn "van Thierry Baudet."

Binnen deze D66-focusgroep was er nogal stevige kritiek te horen op de kabinetsplannen voor de stikstofreductie. Volgens wetenschapper Lindeboom klopte zelfs sommige RIVM-cijfers niet. Dit hebben zij in een rapport dan ook aangekaart, maar dit rapport mocht absoluut niet naar buitenkomen, aldus De Groot. Het zou natuurlijk voor D66 een flinke flater zijn als nota bene een eigen werkgroep de landbouwvisie van D66 bekritiseert.

"D66 zit op de toer van de kringloop landbouw en het verkleinen van de veestapel en onze boodschap was niet welkom."

NieuwRechts