-Sid Lukkassen- 'De laatste kans voor de Tweede Kamer om zichzelf relevant te houden'

• woensdag 20 juli 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Een groot aantal burgers maakt zich zorgen over de transparantie van het landsbestuur.

20-7-2022

Ministeries ontwijken steeds vaker de plicht die zij hebben – zowel naar de media als naar de gekozen volksvertegenwoordigers – om inzage te geven in hun besluiten. Navraag in de Tweede Kamer schetst een sfeerbeeld van ontmoedigde parlementariërs die het hoofd lijken te buigen. Ik betoog dat Kamerleden harder moeten strijden om de soevereiniteit van hun ambt te behouden.

Deze krantenkop bevat afdoende informatie om ieder mens met nog enige burgerzin te doen walgen: “Ministerie betaalt liever dwangsom dan openheid te geven over mondkapdeal”. Een citaat uit het artikel: “Het ministerie van VWS staakt na ruim vier maanden zijn juridisch verzet tegen een rechterlijke uitspraak om communicatie over de Sywert-deal vrij te geven. Toch blijft het departement weigeren openheid van zaken te geven. VWS kiest ervoor om de opgelegde dwangsommen te betalen.

In dit geval kun je zeggen dat er al een uitvoerig onderzoek van Deloitte aankomt en dat het ministerie wellicht liever heeft dat alles in één keer naar buiten komt, dan nu al druppelsgewijs via de krant. Het komt erop neer dat het ministerie, door het verzet te staken en tegelijk de gerechtelijke uitspraak te blijven negeren, de reeds opgelegde dwangsommen moet betalen. Sinds zondag staat dit op 15.000 euro, het maximumbedrag. Laat dit tot u doordringen: instituties overtreden de wetten die in ons land zijn ingevoerd om bestuur transparant te maken en bestuurlijke beslissingen navolgbaar. Vervolgens betalen zij de boetes van deze overtredingen van ons belastinggeld!

Is er een term meer toepasselijk voor deze situatie, dan de term decadent?

DDS