Provincies gaan geen haast maken voor nieuwe stikstofplannen 2030

• zondag 17 juli 2022
  • Categorie: , ,
  •  Diverse provincies hebben kenbaar gemaakt zich voorlopig te richten op 2035 om de beoogde stikstofdoelen te behalen, het kabinet heeft echter als doelstelling 2030 voor ogen. Provincies willen hier voorlopig nog niet aan meewerken omdat er nog geen wettelijke basis hiervoor bestaat.

Bart Reijmerink 16-7-2022

Het kabinet heeft de ambitieuze doelstelling om in 2030 de stikstofuitstoot te halveren, provincies gaan hier echter voorlopig nog niet aan meewerken. Zij blijven zich richten op 2035, aangezien dat jaartal wettelijk is vastgelegd. Ondanks de haast vanuit het kabinet, weigeren de provincies hun strategieën aan te gaan passen.

Het provinciebestuur van Overijssel heeft zelfs de plannen van minister Christianne van der Wal van tafel geveegd. Andere provincies gaan pas de pas versnellen als er een wettelijke basis komt om voor de halvering in 2030.

Ondanks het gebrek aan een wettelijke basis heeft het kabinet de provincies opgedragen om met een reductieplan te komen voor 1 juli 2023. In deze plannen zouden moeten staan hoe de provincies het gaan bolwerken om versneld de halvering van de stikstofuitstoot te realiseren.

Volgens hoogleraar Paul Bovend'Eert is dit hoogst ongebruikelijk. Normaliter worden er nog geen besluiten genomen over zaken niet overeenstemmen met het wettelijk uitgangspunt.

NieuwRechts