Opwaartse spiraal in dorp met ’geboortedefect’

• donderdag 28 juli 2022
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon - Kreileroord - Woningnood treft ook Kreileroord: negen kavels in de verkoop

Lars van der Bel

Jaring Dam, voorzitter van de dorpsraad Kreileroord. „Eindelijk weer iets van groei.”

We zijn nu een dorp met een goede school en een leuk verenigings- leven

De woningnood heeft ook Kreileroord, het kleinste dorp van de Wieringermeer, aangedaan. Vanaf augustus gaan er negen kavels in de verkoop in het dorp dat tot nu zo’n zeshonderd inwoners telt.

Zes kavels komen vrij aan de Korenstraat, naast het voetbalveld, en zijn bedoeld voor ontwikkelaars. Drie van de negen komen vrij aan de Bollenstraat en daar kunnen naast ontwikkelaars ook particulieren een gooi naar doen.

Het nieuws wordt met open armen ontvangen aan de voet van de Wieringermeerdijk. „Eindelijk weer iets van groei”, constateert Jaring Dam, voorzitter van de dorpsraad Kreileroord. Dam hoopt met name op jonge gezinnen, waar de school en het verenigingsleven garen bij spinnen. Al is eigenlijk iedereen meer dan welkom.

„Het is simpel zat. Als iemand hier wil wonen, dan zeggen wij: graag.” Waar mensen wel rekening mee moeten houden is het beperkt aantal voorzieningen op het dorp, de reden waarom veel ouderen geneigd zijn weg te trekken.

Buurtbusje

„We hebben hier een buurtbusje zodat je naar Wieringerwerf en Anna Paulowna kunt om te winkelen. Daar zijn we ontzettend blij mee, maar daar houdt het wel zo’n beetje bij op. Ik zeg altijd voor de grap: meer dan een kledingbak en een brievenbus hebben niet. Je hebt echt een auto nodig en de bereidheid een stukje te rijden.”

„Maar ik moet het nog maar zien hoor”, zegt Dam als hij de geschiedenis van het dorp in ogenschouw neemt. Zoals wel meer jonge dorpen en steden heeft Kreileroord te maken met een geboortedefect, legt Dam uit: er is geen organisch, historisch gegroeid centrum. „Het dorp is nooit afgemaakt. Het heeft ook geen kerk. En kerkelijke gemeenschappen zijn altijd hechter.”

Dam vervolgt zijn college: „Het plan achter de Wieringermeer was om vijf dorpen aan te leggen. Slootdorp, Wieringerwerf, Middenmeer en dan nog twee kleinere dorpen. Na wat terugslag werd al snel overgegaan op een plan met één klein dorp, Kreileroord.”

,,Dat zou plaats moeten bieden aan landarbeiders en aan boerenzonen die nog in afwachting waren van hun erfenis. De pech was dat de bouw van het dorp gelijktijdig liep met de mechanisatie van de landbouw. En toen bleek dat veel van die huizen voor landarbeiders helemaal niet meer nodig waren.”

Wat de situatie in het dorp verergerde was dat leegstaande huizen door de voormalige gemeente Wieringermeer werden opgekocht en gebruikt voor de opvang van ’lastige inwoners’. Dam: „Als er een paar in een verder knappe buurt komen wonen, dan passen zij zich aan. Maar nu waren het er zoveel dat het dorp zich aan hen ging aanpassen.” Zoethoudertjes voor de lokale bevolking, zoals de komst van elfhonderd woningen en een golfbaan, werden nooit gerealiseerd.

Het dorp raakte van de regen in de drup en bewoners van het dorp zagen op een gegeven moment meerdere huizen om hen heen overbevolkt worden door arbeidsmigranten.

Saamhorigheid

Sinds het dorp zich daar kranig tegen verweerd heeft, vertoont Kreileroord een opwaartse spiraal, ziet Dam. „We zijn nu een dorp met saamhorigheid, met een heel goede school en een leuk verenigingsleven.” Er komen ook steeds meer jonge gezinnen wonen, iets dat Dam kan bekoren. „Dat is zo belangrijk voor het schooltje. Als kinderen ergens anders naar school moeten, dan maken ze daar vriendjes en gaan ze ergens anders voetballen. Dan blijven ze weg.”

De nieuwe woningen lijken daarmee symbool te staan voor een frisse wind op het dorp. „Er is hier rond de eeuwwisseling voor het laatst bijgebouwd. De keer dat er daarvoor iets bijkwam op het dorp kan ik me niet eens meer heugen.” Dat maakt de nieuwbouw volgens Dam een uniek kans om te wonen in Kreileroord. Met bijkomend voordeel: „Het is goedkoop wonen. Daar heb ik ook van geprofiteerd.”

Geïnteresseerden hebben drie maanden de tijd om een bod te doen op een van de kavels. De verkoop loopt via makelaar Groot & Nieuweboer uit Medemblik.

Noordhollands Dagblad