Omtzigt woedend over gang van zaken rondom stikstofbeleid: 'Kabinet ondermijnt bewust de rechtsstaat'

• dinsdag 12 juli 2022
  • Categorie: , ,
  • Kamerlid Pieter Omtzigt is niet te spreken over de gang van zaken rondom het stikstofdossier.

Bart Reijmerink 12-7-2022

Maandag werd er een niet gepubliceerd rapport van het ministerie van Financiën gelekt waarin stond dat de stikstofreductie helemaal niet zo fors hoeft te zijn als Nederland de klimaatdoelen haalt. Omtzigt is niet blij met het gelekte rapport: volgens hem laat het zien dat het kabinet achter de rug van het parlement om handelt.

Omtzigt was maandagavond te gast bij Dit is de Dag op Radio 1 waar hij stevige kritiek uitte op het kabinet. Het lekken van het explosieve stikstofrapport laat volgens Omtzigt dat het kabinet bewust de rechtsstaat ondermijnt en de Tweede Kamer buitenspel zet.

Het is een schande dat een rapport, dat lijnrecht ingaat op de huidige stikstofplannen, nooit openbaar is gemaakt, vertelt Omtzigt.

"Als er een andere berekening mogelijk is waardoor er in de landbouw wat minder ammoniak gekort moet worden, dan had dat tenminste op tafel moeten liggen tijdens het debat in de Tweede Kamer. Nu zegt de regering: dit is het enige plan. Het zijn hele ingewikkelde plannen van 25 miljard. Dat is 6.000 euro per huishouden. Normaal gesproken doe je een aantal maanden over dit soort plannen, nu is het er in twee weken door de Kamer gejaagd!"

Volgens Omtzigt rammelt de juridische basis van de stikstofplannen aan alle kanten. Doordat het kabinet, net zoals in het verleden, de plannen snel door de Kamer wil loodsen ontbreekt het aan een juridische basis, aldus het Kamerlid. Volgens Omtzigt zal de rechter een streep zetten door de onteigeningsplannen.

NieuwRechts