Helders college is rond en diverser dan ooit. Twee vrouwen en twee wethouders met buitenlandse roots

• donderdag 21 juli 2022
  • Categorie: , ,
  • DEN HELDER Het nieuwe Helderse college is diverser dan ooit.

Delano Weltevreden 21-7-2022

Er zitten twee vrouwen in en twee wethouders met buitenlandse roots: Chris de Koning (D66) en Fotigui Camara (CDA). Camara was eerder raadslid.

De formateurs Kees Boelema Robertus en Hans Huibers melden dat Beter voor Den Helder, VVD, CDA, GroenLinks, D66, PvdA, Stadspartij en Seniorenpartij een definitief akkoord hebben gesloten voor de nieuwe raadsperiode. De titel daarvan is ’Samenwerken in vertrouwen, aan vertrouwen’. Zij hebben overeenstemming bereikt over de wethoudersploeg en over de portefeuilleverdeling.

Het nieuwe college zal vier nieuwe gezichten bevatten. Voor de VVD wordt Petra Bais wethouder en voor het CDA Fotigui Camara. GroenLinks en D66 zijn nieuw in het college en worden vertegenwoordigd door respectievelijk Tessa Augustijn en Chris de Koning.

Michiel Wouters keert terug in het college namens de combinatie Beter voor Den Helder/Seniorenpartij. Hij wordt na twee jaar afgelost door Remco Duijnker. Ook Peter de Vrij, namens PvdA, en Pieter Kos, namens de Stadspartij, keren terug in het college.

Fulltime

De drie grote partijen, Beter voor Den Helder/Seniorenpartij, VVD en CDA leveren een fulltime wethouder. De partijen met twee zetels in de raad, D66, GroenLinks, Stadspartij en PvdA, leveren een wethouder voor 0,8 fte.

Tijdens een openbare bijeenkomst op 29 augustus 2022 presenteren de coalitiepartijen het akkoord en overhandigen zij het aan burgemeester Jan de Boer. Daarna is er een extra raadsvergadering. In deze bijeenkomst wordt het akkoord besproken en worden de nieuwe wethouders benoemd.

Boelema Robertus en Huibers zijn verheugd dat het formatieproces goed is afgerond: „Er ligt een solide coalitieakkoord waar de acht partijen mee van start gaan. En met de kandidaat-wethouders hebben we een mooie mix aan ervaring en vernieuwing. We hebben er alle vertrouwen in dat zij de uitdagingen die er liggen voortvarend oppakken.”

Noordhollands Dagblad

Ook in onze Gemeente is de Omvolking begonnen. Kan ook niet anders als er in 5 maanden 100.000 gelukzoekers binnen komen die niets te maken hebben met het Vluchteling zijn. Het is de agenda van Rutte en zijn WEF om het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.