Experts willen dat Rutte met Brussel gaat praten over Natura2000-gebieden

• dinsdag 26 juli 2022
  •  Door de strenge Europese regels omtrent de bescherming van de natuur zit de Nederlandse regering met het stikbeleid in haar maag.

Bart Reijmerink 26-7-2022

Experts zijn van mening dat premier Rutte naar Brussel moet om te gaan praten over de status van de Natura2000-gebieden. Zij zijn van mening dat je niet ten koste van alles deze gebieden overeind moet houden.

De laatste weken is er veel onrust ontstaan in Nederland omdat de nieuwe stikstofplannen van het kabinet mogelijk gaan zorgen voor een flinke vermindering van de boerensector in Nederland. Boerenbedrijven nabij de Natura2000-gebieden zouden zomaar eens gehalveerd kunnen worden.

Volgens stikstofexperts is het daarom belangrijk dat Rutte met de EU in gesprek gaat over de regels rondom het beschermen van de natuur.

"Op korte termijn heb je gewoon te voldoen aan je Europese verplichtingen om natuur in stand te houden, en daar hoort rigoureus stikstofbeleid bij. Maar voor de langere termijn moet je in Brussel de discussie aangaan: welke natuur is essentieel? Over de Waddenzee zal niemand twijfelen. Maar een klein gebied in de buurt van Duitsland, met soorten die over de grens in veel grotere aantallen te vinden zijn, moet je dat ten koste van álles overeind houden?", vertelt hoogleraar Jan Willem Erisman aan het AD.

Ook hoogleraar Rudy Rabbinge vindt dat Rutte moet gaan onderhandelen met de EU: "Je kunt juist toe naar meer natuur, op basis van een slimme visie. Nu zet je jezelf klem. Mark Rutte zou in Brussel moeten gaan onderhandelen. Met een goed verhaal maak je heus een kans."

Volgens JA21 is het problematisch dat Nederland veel kleine Natura2000-gebieden kent. Volgens de partij moet dit worden aangepast: de gebieden zouden niet langer als Natura2000 gezien moeten worden, maar als normale gebieden die men graag wil behouden. Op die manier worden boeren meer ontlast in deze stikstofcrisis.

NieuwRechts