De nuttige rol van Ongehoord Nederland

• vrijdag 29 juli 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Beleidsmakers vinden dat de pluriformiteit van de publieke omroep niet te ver mag gaan.

De nuttige rol van Ongehoord Nederland

27 juli 2022

Beleidsmakers vinden dat de pluriformiteit van de publieke omroep niet te ver mag gaan. Het verzet tegen Ongehoord Nederland toont de behoefte aan het verbannen van rechtse opinies, schrijft Gerry van der List.

Het Commissariaat voor de Media krijgt het druk. Het zelfstandig bestuursorgaan dat toezicht dient te houden op naleving van de Mediawet, heeft aangekondigd te willen beginnen aan liefst drie onderzoeken naar het functioneren van de publieke omroep. Zo wordt studie gemaakt van belangenverstrengeling en van financiële constructies om inkomstennormen te omzeilen.

Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.

Bekijk de mogelijkheden voor een (digitaal) abonnement hier

Een reeks affaires gaf aanleiding tot de onderzoekingen. Bestuursvoorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) Shula Rijxman bijvoorbeeld bleek op vakantie te zijn gegaan met een voormalige staatssecretaris voor media, de VVD’er Sander Dekker, en onderhield zulke nauwe banden met D66 dat ze direct na haar vertrek uit Hilversum voor deze partij aan de slag mocht als wethouder in Amsterdam.

Jeroen Pauw en Shula Rijxman raakten in opspraak

En over presentator Jeroen Pauw gaat het verhaal dat hij zijn riante inkomen wilde vergroten door bij de publieke omroep een afname te eisen van programma’s die zijn bv produceerde.

Het was aardig geweest als Rijxman en Pauw in het praatprogramma Op1 of het actualiteitenprogramma Nieuwsuur waren verschenen om eens goed tekst en uitleg te verschaffen. Maar op deze manier wilden ze de publieke omroep blijkbaar niet helpen bij het vervullen van haar informatietaken.

Opleggen van boetes vanwege schending van ‘codes’ is hachelijk

Een derde onderzoek heeft onrust over het functioneren van Ongehoord Nederland als inspiratiebron. De NPO legde de aspirant-omroep onlangs een unieke boete op van ruim 93.000 euro. Ongetwijfeld tot vreugde van de ombudsman Margo Smit, die een dik rapport heeft gepubliceerd over verspreiding van nepnieuws en schending van journalistieke codes. Ongehoord Nederland zou niet betrouwbaar zijn door mensen met andere opvattingen dan D66 te laten uitpraten zonder ze bestraffend toe te spreken. Boos waren sommige kijkers onder meer omdat een Vlaamse politicus van een omvolking van Europa had mogen spreken. Alsof het hier om een volstrekt onoorbare visie zou gaan.

Lees ook deze column van Gerry van der List: Spreken over omvolking moet gewoon kunnen

Het opleggen van boetes omdat ‘journalistieke codes’ geschonden zouden zijn, is een hachelijke zaak. Het roept ook allerlei vragen op. Moet de VPRO nog dokken voor de veelbesproken documentaire over Sigrid Kaag? De D66-leider kreeg alle gelegenheid zich vlak voor de verkiezingen van 2021 te profileren en haar partij bemoeide zich met de inhoud.

Een omroep als KRO-NCRV laat geloofsgenoten onweersproken

En hoe zit het met het Geloofsgesprek? Elke zondagochtend praat de blijmoedige katholiek Leo Fijen in dit programma van KRO-NCRV met geloofsgenoten, doorgaans met een priesterboord. Kritische vragen vallen nooit te beluisteren. Gaan de ombudsman en het Commissariaat voor de Media nu eisen dat Fijen, om desinformatie te voorkomen, informeert naar de betrouwbaarheid van de bijbelse verhalen waarop de overtuigingen van zijn gesprekspartners zijn gebaseerd?

Ongehoord Nederland

Lees ook deze column van Gerry van der List: Laat Ongehoord Nederland maar zijn gang gaan

Het Commissariaat heeft onlangs gemeld dat de publieke omroep op de schop moet. In de notitie Kijk samen verder! gaat het gemakshalve voorbij aan de vraag in hoeverre met belastinggeld het vertonen van amusement en sport behoort te worden bekostigd. Het is ook lastig om uit te leggen dat een omroep als KRO-NRCV zich profileert met het uitzenden van een eindeloze reeks detectives en Boer zoekt vrouw, een populair dating-programma dat RTL en SBS ook vast graag op het menu zouden hebben staan.

Het publieke omroepbestel heeft tal van ongerijmdheden

Bij de overpeinzingen over noodzakelijke veranderingen toont Kijk samen verder! wel weer de ongerijmdheden van het publieke bestel aan. Het Commissariaat klaagt dat het bestel al te makkelijk toegankelijk is voor organisaties die door het voeren van publiekscampagnes uitzendtijd weten te veroveren. Het wil hier paal en perk aan stellen en de gewenste ‘maatschappelijke binding’ verbeteren met instituties als een burgerraad. Waarbij dan uiteraard een centraal orgaan moet bepalen wat er met de burgerlijke adviezen gebeurt.

Ook wie geen groot liefhebber is van de programma’s van Ongehoord Nederland, moet beseffen dat de aspirant-omroep een nuttige rol speelt. Duidelijk is immers inmiddels dat beleidsmakers vinden dat de pluriformiteit van de publieke omroep niet te ver mag gaan.