Burgemeester wijst Rutte op polarisatie door stikstofbeleid

• donderdag 21 juli 2022
  • Opmeer -  Burgemeester Gerard van den Hengel van Opmeer waarschuwt premier Rutte voor tegenstellingen die de aangekondigde stikstofmaatregelen veroorzaken.

21-7-2022

’Dit beleid roept meer vragen op dan oplossingen’. Van den Hengel, die ’beste Mark’ in de aanhef gebruikt, wijst Rutte in een brief op de ontstane situatie. ’Er is veel onrust op het platteland. Als gemeentebestuur zijn wij zeer verontrust over het ontbreken van draagvlak voor stikstofmaatregelen en over de polarisatie die dit met zich meebrengt. Na een lange coronaperiode is dit ongewenst. De sector snakt naar perspectief’. Van den Hengel komt tot dit initiatief als gevolg van het ’agrarisch bezoek’ dat hij en een aantal West-Friese ambtsgenoten afgelopen week hebben ontvangen op de regionale gemeentehuizen. Opmeer stuurt ook de ministers Christianne van der Wal (stikstof) en Henk Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een brief. Van den Hengel schrijft dat de het geografische kaartje dat als ’grove schets’ wordt gepresenteerd, door boeren wordt gezien ’als een invulling zoals het zou moeten’. ’Dat gaat zover dat agrarische makelaars en banken met de kaart de boer opgaan. Met alle gevolgen van dien voor agrariĆ«rs en hun gezin’.

Noordhollands Dagblad