Van een onzer correspondenten.

De ‘Global Wind Energy Coalition voor COP27 ‘ heeft opgeroepen tot grotere beleidsambities en volumes die beschikbaar moeten worden gesteld om tegen 2030 op te schalen tot 390 GW aan jaarlijkse windenergie-installaties. Op Wereld Wind Dag roept de coalitie op tot opschaling in lijn met een netto nul-traject qua CO2.

De coalitie wil een wereldwijde erkenning van de urgentie om ‘beleidskaders en toevoerlijnen voor de mondiale energietransitie te ontwikkelen’, gericht op windenergie.

Leden zijn onder meer Vestas, Siemens Gamesa Renewable Energy, GE Renewable Energy, Iberdrola, Ørsted, Mainstream Renewable Power, DNV, SSE Renewables, Corio Generation, Gazelle Wind Power en Lekela Power Egypt. Deze bedrijven zijn verbonden aan maatschappelijke belangengroepen voor hernieuwbare energie, van China tot Brazilië, Zuid-Afrika tot de VS.

De coalitie dringt ook aan op erkenning van de grote voordelen en kansen van windenergie als economische rechtvaardigheid, die naar eigen overtuiging variëren van grootschalige banencreatie tot revitalisering van lokale gemeenschappen.

De situatie in Oekraïne heeft volgens de coalitie de gevaren blootgelegd van de afhankelijkheid van de wereld van fossiele brandstoffen:

De windindustrie kan een cruciale rol spelen bij het creëren van veerkrachtige, veilige en duurzame energiesystemen die voldoen aan netto-nultoezeggingen.’

Gisteren, 15 juni, was het Wereld Wind Dag. Wereld Wind Dag wordt in Nederland maar door een enkeling gevierd.

Bron hier.