Volgens Ronald Plasterk wankelt Kabinet Rutte IV: 'Stikstofplan buiten alle proporties'

• zaterdag 18 juni 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Ronald Plasterk heeft in zijn column in De Telegraaf hard uitgehaald naar de stikstofplannen van het kabinet.

18-6-2022

Ronald Plasterk heeft in zijn column in De Telegraaf hard uitgehaald naar het kabinet en dan met name het stikstofplan dat de boeren zwaar zal treffen. Dat plan is volgens hem buiten alle proporties. Hij stelt zelfs dat het nieuwste kabinet Rutte wankelt.

De voormalig minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties schrijft dat het binnen zowel de VVD als het CDA rommelt door het stikstofbeleid. Hij verwijst daarbij onder meer naar het feit dat het VVD-congres openlijk bezwaar maakte, net als lokale en provinciale VVD-bestuurders. Dat is volgens Plasterk zeer uitzonderlijk.

‘De linkse oppositie steunt de regering en dat is inhoudelijk onbegrijpelijk’, schrijft Plasterk. ‘Ik ben al 45 jaar lid van de PvdA maar kan er met de pet niet bij dat het links zou zijn om een gigantisch bedrag van 25 miljard euro, meer dan duizend euro per hoofd van de bevolking, baby’s en hoogbejaarden meegeteld, te besteden om boeren uit te kopen.’

De normen die in Nederland gebruikt worden, kloppen niet volgens de voormalig minister: ‘Nu blijkt Vlieland stikstof te moeten reduceren, waar geen boer zit. Dan voel je toch op je klompen aan dat die normen niet kloppen?’ Aan het einde van zijn column trekt Plasterk dan ook een harde conclusie: ‘Als je het stikstofplan in verhouding zet tot de andere problemen van deze tijd is de conclusie overduidelijk: het plan is buiten alle proporties, is ondoordacht en moet niet worden uitgevoerd.’

Lees hier de hele column.

NieuwRechts