PVV-Kamerlid over universiteiten: “Monocultuur van woke en linkse meningen”

• zaterdag 18 juni 2022
  • Categorie: , , , ,
  • PVV-Kamerlid Harm Beertema stelt dat de Nederlandse universiteiten allemaal links zijn en dat er geen gezond rechtse universiteiten meer zijn.

17-6-2022

Weet u eigenlijk nog een gezond rechtse universiteit?” Dat vroeg PVV-Kamerlid en woordvoerder op het gebied van onderwijs Harm Beertema zich deze week af tijdens een debat in de Tweede Kamer. Beertema stelde onder meer dat er op “alle universiteiten een monocultuur heerst van woke en linkse meningen”.

Beertema besteedde in zijn bijdrage aandacht over de waarborging van academische vrijheid. Hij somde een aantal universiteiten op die volgens hem linkse bolwerken zijn en vroeg voorzitter Farid Azarkan vervolgens of er eigenlijk nog wel een gezond rechtse universiteit is. Die gaf geen antwoord, waarop Beertema dat deed: “Ze zijn er niet.”

“In het funderend onderwijs gaat het over leerdoelen en kerndoelen”, vervolgde Beertema. “In het HBO over toegepaste wetenschap. Alleen bij de universiteiten gaat het over de vrije wetenschap die op geen enkele manier belemmerd mag worden door overheidsnarratieven. Of ze nu opgelegd worden door ministers van D66-huize of van de PVV. De politieke waan heeft niets te zeggen in academia.”

Op Twitter deelt Beertema beelden van zijn bijdrage en laat hij in de begeleidende tekst aan duidelijkheid niets te wensen over: ‘Iedereen spreekt warme woorden over de borging van de academische vrijheid en de vrijheid van meningsuiting. Maar men ziet niet dat op ALLE universiteiten een monocultuur heerst van woke en linkse meningen. Diversiteit in alles, behalve in meningen.’