Tegenvaller voor klimaatplannen Timmermans: Europees Parlement blokkeert enkele plannen

• vrijdag 10 juni 2022
  • Voorlopig worden de klimaatplannen van Frans Timmermans nog niet in de realiteit gebracht. Het Europees Parlement heeft enkele plannen uit de 'Fit for 55'-wetsvoorstel terug naar de tekentafel gestuurd. Volgens kritische fracties uit het Europees Parlement zijn de plannen niet goed doordacht.

10-6-2022

Belangrijke onderdelen van deze klimaatwetgeving zijn woensdag niet door het Europees Parlement gekomen.

In een reeks stemmingen weigerden parlementariërs standpunten in te nemen over de hervorming van de koolstofmarkt van de EU, de invoering van een koolstofgrensbelasting en de oprichting van een Sociaal Klimaatfonds. De conservatieve fracties in het Parlement wisten succesvol een meerderheid te behalen om zo de plannen voor nu te dwarsbomen.

Daarnaast verwierpen EP-leden het eindrapport van EP-indiener Peter Liese over de uitbreiding en herziening van het emissiehandelssysteem - een belangrijk onderdeel van het 'Fit for 55'-klimaatwetgevingspakket van de Europese Commissie. Wat zorgde voor flink wat ophef in het Parlement.

NieuwRechts